Berlingske Business

Novozymes Omsætningsfremgang mindre i kroner

Det samlede salg i Novozymes steg 13 pct. i lokal valuta, mens væksten i danske kroner grundet valutakursudvikling blev reduceret til 10 pct.. Omsætningen endte på 8146 mio. kr.

Salget af vaskemiddelenzymer steg 13 pct. i lokal valuta og 12 pct. i danske kroner i 2008 og udgjorde 31 pct. af omsætningen.

- Der var positiv udvikling inden for alle geografiske områder, og både nye og etablerede produkter bidrog til den høje vækstudvikling. Vaskemiddelproducenter inden for alle kategorier fortsatte med at øge enzymindholdet i deres formuleringer med henblik på at forbedre det overordnede vaskeresultat og tilføre vaskemidler nye funktionaliteter. Substitution af andre vaskemiddelingredienser med enzymer bidrog også væsentligt til væksten i 2008, forklarer Novozymes i regnskabet.

Salget af tekniske enzymer steg 15 pct. i lokal valuta og 10 pct. i danske kroner i 2008 og udgjorde 30 pct. af omsætningen. Ca. 1 procentpoint heraf kan forklares af opkøbte aktiviteter i Indien i 2007.

- Salget af enzymer til bioethanolindustrien leverede høj vækst året igennem og lå over væksten i den nordamerikanske bioethanolproduktion. Salget af tekstilenzymer til abrasion (slid) af denim faldt i løbet af året som følge af modetendensen for mørk denim og faldende efterspørgsel efter denim i USA. Samlet faldt tekstilsalget 16 pct. i 2008, anfører Novozymes.

Salget af fødevareenzymer steg 10 pct. i lokal valuta og 7 pct. i danske kroner i 2008 og udgjorde 22 pct. af omsætningen. Ca. 2 procentproint heraf stammede fra de opkøbte aktiviteter i Indien.

- Salget af bryggeri-, bageri- og drikkealkoholenzymer var særlig gunstigt. Høje råvarepriser og knappe ressourcer i fødevareindustrien gav øget penetration i løbet af året, da de relative besparelser, enzymteknologien medfører, steg, forklarer Novozymes.

Salget af foderenzymer steg 10 pct. i lokal valuta og 6 pct. i danske kroner i 2008 og udgjorde 9 pct. af omsætningen. De opkøbte indiske aktiviteter bidrog med ca. 2 procentpoint.

- Et højt prisniveau på uorganisk fosfat i 2008 øgede den globale efterspørgsel efter fytaseenzymer, men priserne på fytaseenzymmarkedet er dog stadig under pres, især i Europa. Der var også høj vækst i salget af enzymer til fremme af udnyttelsen af vegetabilske proteiner i foder. Kunders forsigtige adfærd i 4. kvartal resulterede imidlertid i et fald i væksten for hele året, skriver Novozymes i regnskabet.

De to mindre forretningsområde salg af mikroorganisamer og biofarmaeutiske ingredienser udvikledes sig forskelligt. Mikroorgasnismer steg knap 40 pct. i lokalevalutaer, mens biofarmaceutiske ingrediesner faldt 1 pct. i lokal valuta.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen