Berlingske Business

Novozymes-aktien vender rundt: Fra toppen til bunden af C20

novoz
ARKIVFOTO: Novozymes Foto:

Aktien i Novozymes er vendt rundt og ligger tidligt onsdag eftermiddag i negativt terræn efter at have ligget højere hele formiddagen.

Vendingen er kommet under selskabets telekonference for analytikere i forbindelse med regnskabet for 2016.

Aktien ligger ved 13.35-tiden 3,2 pct. lavere i 245 kr. efter at have været handlet så højt som 266,50 kr. tidligere onsdag.

Benny Loft

Årsagen er ifølge chefhandler i Danske Bank Mads Zink skuffelse over, at Novozymes på telekonferencen gav udtryk for, at prognosen for 2017 forudsætter en stærk afslutning på året.

»Der blev henvist til, at deres "guidance" er "back-end-loaded." Det vil sige, at størstedelen kommer mod slutningen af regnskabsåret, og det har nok overrasket flere i markedet negativt,« siger Mads Zink.

Novozymes leverede onsdag før børstid tal for fjerde kvartal 2016, og resultaterne var bedre end ventet på både top- og bund, men til gengæld parkerede selskabet sit langsigtede mål på vækstsiden, som lød på 6-7 pct. om året.

Jørgen Buhl Rasmussen

I 2017 venter selskabet at kunne vokse med 2-5 pct. Analytikerne ventede inden regnskabet en vækst på 3,6 pct., ifølge estimater fra Ritzau Estimates.

»Generelt kan man sige, at man er blevet lidt i tvivl om, hvor Novozymes vil ende, også set i lyset af, at Novozymes i fem ud af de seneste seks år har leveret i den lave ende eller under deres egen guidance. Når de så på telekonferencen taler om, at forventningerne er "back-end-loaded", så kan det have fået mange i markedet til at vurdere, at deres forventninger ikke er så konservative, som man oprindeligt troede,« siger Mads Zink.

novoz

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen