Berlingske Business

Novo-topchef: Drop den kollektive depression

Novo-topchef: Drop den kollektive depression - 1
Foto:

Midt i den værste finanskrise advarer Novos koncernchef Lars Rebien Sørensen dansk erhvervsliv mod at gå ind i en kollektiv depression. Frygten er værre end realiteterne, mener han.

Midt i finanskrise og økonomisk recession kunne Danmark medicinalflagskib Novo Nordisk i går aflevere et yderste flot regnskab, som stort set var upåvirket af den generelle krisestemning. Novo Nordisk kunne konstatere, at selskabet har nået de hidtidige finansielle mål og derfor har koncernchefen Lars Rebien Sørensen og den øvrige ledelse sat nye, ambitiøse vækstmål for virksomheden.

Samtidig er Bagsværd-virksomheden rykket op som Danmarks mest værdifulde virksomhed målt på børsværdi med 155 mia. kr., 35 mia. kr. foran A.P. Møller.

Men det er ikke kun Novo Nordisk, der bør strutte af selvtillid, mener koncerndirektør Lars Rebien Sørensen. Som den første topchef forsøge han nu at gyde olie på vandene og få den økonomiske krise sat i det rette perspektiv.

Frygten er værst
»Omverdenen har ændret sig, og det er blevet et meget ubehageligt billede. Men det fortsætter jo ikke. Man skal passe på ikke at gå fuldstændig ind i en kollektiv depression over den økonomiske krise,« siger Lars Rebien Sørensen.

Ifølge Lars Rebien Sørensen er der i høj grad tale om psykologi, når folk sætter forbruget på hold og holder op med at træffe nogle dispositioner af frygt for krisen.

»Men frygten er værre end realiteterne. Jeg er født optimist. Jeg tror på, at det vender igen. Så vil andre virksomheder igen investere og opleve den samme vækst som os. Og så bliver vores vækst ikke så spektakulær længere,« siger Lars Rebien Sørensen.

Lige nu er der dog ingen tvivl om, at Novo Nordisks regnskab lyser op midt i en strøm af nedjusteringer og andre sørgelige nyheder fra de store virksomheder i Danmark.

At Novo Nordiske finansielle mål til fulde er indfriet, får ikke Lars Rebien Sørensen til at frygte, at det bliver sværere at motivere medarbejderne i fremtiden.

»Det er ikke svært. Vi har åbenbart fået det til at hænge sammen, så folk synes, det er skægt og giver den en skalle. Vi kan fastholde arbejdspladser. Derfor ønsker vi heller ikke at gå ind i det her konsolideringsræs, som de andre store virksomheder gør. Det betyder, at man skal skære i omkostningerne og fyre halvdelen af medarbejderne. Det skaber ingen loyalitet mellem medarbejdere og virksomhed,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo klarer sig selv
Han understreger samtidig, at Novo Nordisk er og blive sig selv. Koncernen har ingen planer om at gå ind i den konsolideringsbølge, som blev skudt i gang fornylig, da Pfizer og Wyeth annoncerede deres fusionsplaner. Der kan højest blive tale om mindre tilkøb af strategisk betydning.

Novo Nordisk sidder på 52 pct. af det globale marked for diabetesbehandling, men har også produkter som blødermedicin og væksthormoner på hylderne. Selskabet omsatte for godt 45 mia. kr. sidste år og godt 27.000 ansatte verden over, heraf knap halvdelen i Danmark.

Ifølge Novo Nordisk egne oplysninger blev 113 millioner mennesker verden over behandlet for diabetes med Novo Nordisks produkter.

Selskabet bidrog sidste år til 2,6 pct. af Danmarks BNP og 2,7 pct. af Danmarks samlede eksport.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen