Berlingske Business

Novo-rivals successtudie kan koste lidt på kursen

Novo
Foto:

Aktien i Novo Nordisk kan komme under pres fredag.

Det vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen, efter at Novos konkurrenter Eli Lilly og Boehringer Ingelheim torsdag aften annoncerede opsigtsvækkende hjertekardata med deres diabetespille, Jardiance.

Pillen har som det første diabetesmiddel nogensinde vist sig at reducere risikoen for hjerte-kar-død i diabetespatienter. Og der er tale om en opsigtsvækkende risikoreduktion på 38 pct., som med stor sandsynlighed vil få læger verden over til i højere grad at udskrive pillen.

NOVONORDISK-ORAMED/ORALINSULIN

Selv om det ikke umiddelbart bliver på bekostning af Novo-produkter, kan det ikke udelukkes, at det rammer Novos diabetesmiddel Victoza og andre tilsvarende lægemidler lidt, mener Sydbank-analytikeren.

- Det kan kortvarigt få konsekvenser for væksten i GLP-1-segmentet, herunder Victoza, siger han.

novo

Generelt venter han dog, at det øgede salg af Jardiance især vil influere på salget af andre diabetespiller, heriblandt DPP-4-hæmmerne som Mercks Januvia, der solgte for 6 mia. dollar sidste år.

På børsen i New York blev teksten dog torsdag tilsyneladende udlagt lidt mindre negativt, når det kommer til de afledte effekter af Eli Lillys og Boehringers succes. For mens Eli Lilly steg 6,6 pct., holdt såvel Merck som Novo Nordisk skansen og sluttede 0,2 pct. højere.

nov

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen