Berlingske Business

Novo-regnskab gør ikke investorer meget klogere

Bekymrede investorer: Ærkerivalen Sanofi kan skabe nyt Novo-mar
ARKIVFOTO Foto:

Det er fortsat uvist, præcis hvor store rabatter Novo Nordisk har måttet give til amerikanske diabetikere.

Allerede sidste år meldte Novo Nordisks ledelse ud, at man var presset af hård konkurrence på det amerikanske marked for insulinprodukter.

Og meldingen er gentaget i forbindelse med regnskabet for første halvår 2017, der er offentliggjort onsdag.

Alligevel er det svært for investorerne at danne sig et indtryk af, hvor store rabatter Novo Nordisk forventer at måtte give næste år, fordi der i regnskabet ikke bliver sat præcise tal på.

Det vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

»Udmeldingen åbner for fortolkning og skaber fortsat usikkerhed om, hvorvidt nogle udenlandske analytikeres estimater om et prisfald på 5 procent eller konsensus på cirka minus 3 procent er det rigtige,« siger han til Ritzau Finans.

Novo Nordisk

På en telekonference mandag morgen afviste Novo Nordisks koncernchef, Lars Fruergaard Jørgensen, imidlertid at være mere specifik.

»Fremadrettet har vi ikke til hensigt at komme med eksplicit guidance (forventning, red.) om prisudviklingen, da vi mener, at det ikke giver et komplet billede af udfaldet af kontraktforhandlinger og vækstudsigterne at kommentere priserne isoleret.«

»Vi mener, at priserne bør ses i sammenhæng med volumen og produktmix« sagde han ved den lejlighed til Ritzau Finans.

Selv om Novo Nordisk altså ikke melder konkret ud om rabatter i USA, så fastholder ledelsen dog forventningen til salgsvæksten til 2018. Den lyder på fem procent.

Konkurrenterne Sanofi og Eli Lilly har for nylig også offentliggjort regnskab for første halvår. Her var der heller ikke meget at hente i forhold til, hvor store rabatter, man har måttet give til de amerikanske kunder.

07BUSFRANCE-ECONOMY-PHARMAC.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen