Berlingske Business

Novo og Novozymes mister 27 milliarder i værdi på en formiddag

pix-novozymes
Overskrift
Novozymes sænker forventningerne til årets salgsvækst og får prompte tæsk på aktiemarkedet. Arkivfoto. Foto:
 
 

Enzymkæmpen Novozymes' aktiekurs falder ni procent ved børsåbningen efter skuffende halvårsregnskab og nedjustering. Også Novo Nordisk står til kursfald. Sammen har de to selskaber tabt 26,9 milliarder kroner i værdi torsdag formiddag.

Enzymproducenten Novozymes er dagens største taber på aktiemarkedet herhjemme med et fald på ni procent ved åbningen torsdag. Det sker efter et halvårsregnskab med skuffende salgstal og en nedjustering af forventningerne til årets salgsvækst.

Novozymes er ramt af priskrig på vaskemidler i USA, hvilket gør dobbelt ondt fordi enzymer til vaskemidlerne er den største forretning og USA det største marked. Kun den høje dollarkurs redder fremgang i det hele taget. Derfor sænker Novozymes forventningerne til årets salgsvækst fra 16-18 procent til 13-16 procent. Forventningerne til årets resultat er dog uændrede.

TV: Novozymes leverer skuffende toner

 

Også Novo Nordisk står til et lille fald ved åbningen. Medicianvirksomhedens regnskab var ellers positivt med en overraskende opjustering, men åbenbart ikke nok til investorerne.

Samlet betyder de to selskabers kursfald, at der er barberet 26,9 milliarder kroner af værdierne på børsen i dag.

TV: Novo Nordisk opjusterer

 

Netop de to selskaber er blandt de danske aktie-kæledægger, fordi selskaberne stort set har leveret konstant fremgang i mands minde. Derfor skal der ofte ikke meget malurt i bægeret for at få aktien til at falde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen