Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Novo øger sine langsigtede mål

Novo øger sine langsigtede mål - 1
Foto:

I det netop aflagte årsregnskab for 2008 hæver Novo Nordisk de langsigtede mål. Fremover skal overskudsgraden lande på 30 procent, men forventningen til væksten i den primære drift fastholdes på tidligere niveau.

Sådan her tror vi selv, fremtiden kommer til at se ud. Ved aflæggelsen af et årsregnskab kigger virksomheden ikke kun på det forgange år – de kommer også med deres langsigtede målsætninger.

Og hos medicinalvirksomheden Novo Nordisk tror man på at fremtiden tegner lyst. Novo Nordisk opjusterer de langsigtede finansielle mål, efter at virksomheden i 2008 opnåede de mål man tidligere havde sat.

Altså er der brug for at skubbe målstregen, og for Novo betyder det blandt andet, at overskudsgraden skal løftes fra den tidligere målsætning på 25 procent til 30 procent.

Forretningen af den investerede kapital skal på lang sigt gerne løftes fra 30 til 50 procent, mens målet om cash to earnings løftes fra det tidligere mål på 70 procent til 80 procent.

På ét område holder Novo Nordisk dog forventningerne en anelse mere jordbundne. De langsigtede forventninger til væksten i resultatet af primær drift lyder således på 15 procent – akkurat som de gjorde i de tidligere mål.

Det til trods for at medicinalvirksomheden rent faktisk opnåede en vækst i resultatet af primær drift på hele 38,4 procent, og altså slog sine egne målsætninger.

Medicinalvirksomheden skriver om de langsigtede finansielle mål, at de er ” baseret på en forudsætning om fastholdelse af det nuværende forretningsklima og de nuværende forretningsmæssige aktiviteter og forudsætter, at valutakurserne forbliver på det nuværende niveau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen