Berlingske Business

Novo Nordisks udfordring ligger i USA

Novo Nordisks udfordring ligger i USA - 1
Novo Nordisks finansdirektør, Jesper Brandgaard Foto:

Trods et flot regnskab og opjustering af de langsigtede finansielle målsætninger, står Novo Nordisk også over for udfordringer. Især i USA, som i fjerde kvartal sidste år udviklede sig til at blive insulinproducentens største marked.

Hos Novo Nordisk i Bagsværd er TV-skærmene tunet ind på den amerikanske præsident Barack Obama. Enhver udmelding, der har bare det mindste med sundhedsreformer at gøre, bliver analyseret til mindste detalje.

For selvom Novo Nordisk i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskab kunne fremvise imponerende væksttal og i sammen åndedrag har valgt at opjustere koncernens langsigtede finansielle mål, så står Novo Nordisk også over for udfordringer i fremtiden. Det indrømmer selskabets finansdirektør, Jesper Brandgaard over for Business.dk:

»Vi har været modige i og med, at vi vurderer, at påvirkningen fra den globale recession på den korte bane bliver uden den store betydning for Novo Nordisk. Volumenvæksten vil fortsætter ind i 2009. Men på længere sigt står vi nok over for udfordringer. Især i USA, som i fjerde kvartal udviklede sig til at blive vores største marked,« siger Jesper Brandgaard.

Han frygter blandt andet, at det kan blive sværere at sælge de mere avancerede former for insulin, de såkaldte insulinanaloger, som i dag udgør omkring to tredjedele af insulinmarkedet.

Dårlig økonomi kan tvinge de ikke forsikrede patienter i USA til at skifte til de betydelig billigere, såkaldte humaninsuliner. Mens de avancerede insuliner, der sælges i penne, koster omkring fire dollars per behandling, så koster et hætteglas med humaninsuliner kun én dollar. Omkring ti pct. af insulinbrugerne i USA køber og betaler i dag deres insulin selv.

Den største udfordring, som Novo Nordisk endnu ikke kender omfanget af, bliver imidlertid de sundhedsreformer, som Barack Obama har planer om at gennemføre.

»På den ene side ønsker Obama at gennemføre reformer, der øger de offentlige sundhedsforsikringers dækning i USA. Det vil være positivt set med vores øjne, da der er en stor forekomst af diabetes blandt i den fattige del af USAs befolkning,« siger Jesper Brandgaard.

På den anden side har Barack Obama også et ønske om at få prisen på lægemidler ned. Det kan blandt andet ske ved at indføre en prisordning for insulin, hvor alle leverandører skal levere til det laveste tilbud.

»Det er endnu for tidligt at vurdere, hvilken konkret effekt sundhedsreformerne vil få. Men det vil påvirke i to retninger og måske ophæver den positive effekt den negative,« siger Jesper Brandgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen