Berlingske Business

Novo Nordisk og kinesere vil knække diabetes-kode

Novo Nordisk og kinesere vil knække diabetes-kode - 1
Foto:

Novo Nordisk får kinesisk hjælp til at knække den genetiske kode bag udviklingen af type 2-diabetes. Sammen med videnskabernes akademi i Kina etablerer Novo Nordisks Kinas første center for forskning i prædiabetes i Shanghai.

Novo Nordisk fortsætter med at udbygge sin tilstedeværelse på det vigtige kinesiske marked. Denne gang sker det med indvielsen af et helt nyt center, der skal forske i de komplicerede genetiske processer, som ligger bag udvikligen af type 2-diabetes.

Forskningscentret, der er den første af sin art i Kina og så vidt vides også i resten af verden, har hjemme i den kinesiske storby Shanghai og blive etableret i et samarbejde med mellem den danske diabetesproducent, Shanghai Institute of Biological Science, SIBS, og videnskabernes akademi i Kina, Chinese Akademi of Science, CAS.

Målet er populært sagt af knække den genetiske kode bag udviklingen af type 2-diabetes ved hjælp af genetisk forskning og avanceret computerteknologi. På den baggrund håber Novo Nordisk blandt andet at kunne identificere nye lægemiddelkandidater, udvikle gentest, der kan afsløre om en person er på vej til at udvikle diabetes samt tilbyde en mere individuel behandling af patienter med prædiabetes eller diabetes 2.

»Målet er at forstå, hvilke molekylærer og genetiske mekanismer, der er i spil, når et mennesker udvikler type 2-diabetes. Lykkes det, håber vi at kunne udvikle tilbud om individuel behandling af diabetes 2-patienter, lige som forskningen formentlig vil kunne danne grundlag for udvikling af helt nye lægemidler og for en bedre brug af de eksisterende,« siger Børge Diderichsen, chef for Corporate Research Affairs i Novo Nordisk og drivkraften bag såvel det nye forskningscenter for prædiabetes som de andre forskningsinitiativer, Novo Nordisk har taget i Kina i de senere år.

Placeringen af det nye prædiabetescenter i Kina er derfor langt fra tilfældigt.

For det første har forskerne ved det biologiske institut i Shanghai, nogle tekniske spidskompetencer, som Novo Nordisk har brug for.

»Hidtil har de kinesiske forskeres bidrag i samarbejdet med Novo Nordisk først og fremmest været teknologibaseret. Men med det nye forskningssamarbejde vil de for første gang være med til at bidrage til at identificere nye lægemidler. Det er en enorm cadeaux til de kinesiske kollegers kompetencer,« siger Lars Rebien Sørensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

For det andet er etableringen af forskningscentret et led i den overordnede strategi for Novo Nordisks tilstedeværelse på det kinesiske marked.

»Der har hele tiden været en forventning fra de kinesiske myndigheder om, at vi bidrager med overførsel af teknologi samt uddannelse af kinesiske forskere. Det nye prædiabetescenter skal også ses i den sammenhæng,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo Nordisk, der har haft datterselskab i Kina siden 1994, etablerede som et af de aller første udenlandske medicinalselskaber et forsknings- og udviklingscenter i Beijing i 2002. I dag har Novo 1.700 medarbejder i Kina, som beskæftiger sig med produktion. Derudover er 40 forskere ansat i forskningscentret i Beijing. I løbet af de kommende år vil yderligere 20 forskere få job i prædiabetescentret i Shanghai.

På sigt ventes Kina at få stor økonomisk betydning for Novo Nordisk, ikke mindst når det gælder salget af medicin til behandling diabetes 2-patienter, hvis antal ventes at eksplodere i Kina i de kommende år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen