Berlingske Business

Novo Nordisk: Milliardsmæk på vej i USA - avis

Novo Nordisk står over for en økonomisk lussing på 1-2 mia. kr. med diabetesmidlet Victoza, da de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) formentlig vil afkræve flere studier af lægemidlet i relation til risikoen for udviklingen af hjertekarsygdomme. Det oplyser koncernforskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen til Dagbladet Børsen.

- Vi skal nok ud og lave et kæmpestort hjertekarstudie, hvor vi måske i to-fire år skal kigge på tusindvis af patienter og vise, at de ikke reagerer langsigtet på vores produkt. Patientsikkerheden er i højsædet, men det øger selvsagt omkostningerne, fordi den type studier koster et sted mellem 1 og 2 mia. kr., siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Victoza, der ventes lanceret til sommer, regnes for Novo Nordisks næste diabetessællert med prognoser fra analytikere, der spår salgspotentiale mellem 5 og 30 mia. kr. Et produkt fra Eli Lilly har allerede banet vejen for den nye type diabetesmidler, kaldet GLP-1, men uden den store succes. Novo regner med at kunne gøre det bedre, men skal altså nu efter al sandsynlighed pøse yderligere et par milliarder oven i udviklingen af produktet, der allerede har været noget af det dyreste, medicinalkoncernen nogensinde har udviklet, skriver Børsen onsdag.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen