Berlingske Business

Novo Nordisk i aftale med irske Merrion

Novo Nordisk har indgået endnu en udviklings- og licensaftale med det irske biotekselskab Merrion.

Og som ved den første aftale med Merrion retter også denne sig mod udvikling af orale diabetesbekæmpelsesmidler ved brug af Marrions teknologi kaldet Gipet. Samtidig investerer Novo Nordisk i en aktiepost i Merrion.

Den nye aftale drejer sig om udvikling af tabletbehandling med GLP-1 varianter, mens en tidligere aftale var rettet mod udviklng af insulin-tabletter.

Aftalen giver Marrion mulighed for indtægter på op til 58 mio. dollar (325 mio. kr.) foruden royalties fra salg.

Novo Nordisk indgik allerede i november sidste år en aftale med det irske selskab om udvikling og kommercialisering af orale typer af Novo Nodisk insulinanaloger, mens den ny aftale skal udvikle orale typer af den danske koncerns GLP-1 midler gennem Merrions Gipet teknologi. Novo Nordisk bærer i begge tilfælde omkostningerne til udvikling af produktkandidaterne.

Gipet er en teknologi, der forbedrer den orale optagelse af medicin (tablet-indtagelse), som ellers normalt skal gives ved indsprøjtning.

Novo Nordisk og Merrion har samarbejdet siden 2007 og samarbejdet er senest blevet forlænget sidste sommer. Da blev det oplyst, at samarbejdet skulle fortsætte efter indledende studier, hvor Gipet-teknologien blev kombineret med Novos lægemidler.

Novo Nordisk har med aftale nummer to besluttet at investere i en aktiepost i Merrion. Det drejer sig om 300.000 nye aktier til en pris på 3 euro per aktie. dermed investerer Novo Nordisk små 7 mio. kr. i det irske selskab.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen