Berlingske Business

Novo Nordisk hæver udbytte efter stor fremgang

Novo Nordisk-aktionærerne hilses godmorgen af et regnskab, der som ventet viser fremgang på alle punkter.

Tallene er stort set som ventet af markedet, dog en smule over det forventede ifølge RB-Børsens estimat. Resultat før skat er steget 16 pct. til 12,7 mia. kr., og medicinalkoncernen øger sit udbytte til 6 kr. fra 4,50 kr. Også rammen for aktietilbagkøb hæves.

For 2009 venter Novo Nordisk en vækst i resultat af primær drift opgjort i lokale valutaer på niveauet 10 pct., og det rapporterede resultat af primær drift ventes som følge af en positiv valutapåvirkning at blive omkring 9 pct.point højere.

Koncernchef Lars Rebien Sørensen udtrykker da også stor tilfredshed med resultatet.

- Resultatet er drevet af den fortsatte fremgang for vores moderne insuliner på alle større markeder. Til trods for den generelle økonomiske afmatning forventer vi fortsat tocifret vækst for salg og resultat af primær drift i 2009, lyder hans kommentar til regnskabet.

# Årsregnskab - Novo Nordisk:

Mio. kr. 2008 est 2007

------------------------------------------------------------------

Omsætning: 45553 45490 41831

Driftsres. (EBIT): 12373 12025 8942

Res. før skat:: 12695 12404 10971

Nettoresultat: 9645 9427 8522

Omsætning diabetes 47317 33492 30478

Omsætning Novoseven 6396 6326 5865

Væksthormoner 3865 3855 3511

Egenkapital: 32979 - 32182

Balance: 50603 - 47731 #

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen