Berlingske Business

Novo Nordisk brugte 1,6 mio. kr. på lobby i USA i Q3

Novo Nordisk har brugt 300.000 dollar (1,6 mio. kr.) i tredje kvartal på at påvirke de amerikanske politikere.

Novo Nordisk har brugt 300.000 dollar (1,6 mio. kr.) i tredje kvartal på at påvirke de amerikanske politikere. Det skriver nyhedsbureauet Associated Press med henvisning til en ny rapport.

Verdens største insulinproducent har bl.a. lobbyet for at få oprettet en koordinationsmyndighed for diabetes. Desuden har lobbyarbejdet bl.a. drejet sig om regeringens forhandling af medicinpriser inden for Medicare-programmet, medicinimport og patientsikkerhed.

Og som mange andre medicinalfirmaer har Novo Nordisk koncentreret sig om lovforslag, der vil tillade generiske medicinalselskaber at producere billige kopier af biotekmedicin.

I modsætning til traditionelle medikamenter har biotekbaseret medicin ikke været udsat for generisk konkurrence i USA, fordi sundhedsmyndighederne (FDA) ikke har autoritet til at godkende kopierne. Et forsøg på at give myndighederne den beslutningskompetence strandede på, at politikerne ikke kunne blive enige om, hvor mange år patenter skulle være beskyttet.

Novo Nordisk har rettet sit lobbyarbejde mod poltikerne i den amerikanske kongres, men også mod bl.a. patentmyndighederne og sundhedsprogrammerne Medicare og Medicaid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen