Berlingske Business

Novo lyser op i rødt marked

Novo Nordisk i hårde amerikanske prisforhandlinger
Arkivfoto. Foto:

En positiv nyhedsstrøm kan være en forklaring på, at aktien i Novo Nordisk mandag klarer sig ganske pænt på det danske aktiemarked, der ellers mest er indhyllet i røde farver.

I alt 18 af de 20 eliteaktier falder, mens Novo skiller sig ud med en stigning på 1,4 pct. til 288,85 kr.

Selskabet deltager i disse dage på den amerikanske diabetesforenings årsmøde i San Diego, og det skaber i sig selv en del positiv opmærksomhed, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Blandt andet slog Novo lørdag på tromme for sit nyeste langtidsvirkende insulin, Tresiba, med positive data fra et europæisk såkaldt "real world-studie," i 2550 patienter, der undersøgte effekterne ved at skifte til Tresiba fra andre langtidsvirkende insuliner, primært Lantus fra Sanofi og Novos eget Levemir.

09BUSLars-Fruergaard-Joer#2.jpg

Studiet viser ifølge Novo, at type 1- og type 2-diabetikere opnåede en signifikant reduktion i langtidsblodsukkeret, HbA1C, seks måneder efter et skifte til Tresiba.

- "Real world-data" ser rigtigt positive ud. Samtidig får selskabet nok øget opmærksomhed i disse dage på grund af årsmødet. Så kursfremgangen skyldes nok en blanding af de positive data og den øgede opmærksomhed, koblet med at aktien også har været ramt i 2016, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Han vurderer, at investorerne efter en periode, hvor fokus har været rettet mod prispres på det amerikanske marked, så småt igen er begyndt at interessere sig for, hvem der ser ud til at ville vinde markedsandele i årene fremover.

- Der vurderer jeg, at vi vil se Novo og Eli Lilly vinde frem, mens jeg tror at Sanofi vil gå tilbage, siger Søren Løntoft Hansen.

01BUSALLISON-BAILEY-151116.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen