Berlingske Business
07:18Det skal investorerne holde øje med i dag

Novo-aktien ligger fladt efter Rebien-exit

Billede
Lars Fruergaard Jørensen Foto:

»Markedet har diskuteret og været opmærksomme på, at der ville komme et ledelsesskifte,« siger analytiker.

Novo-aktien reagerer forholdsvis afventende på nyheden om, at den mangeårige topchef Lars Rebien Sørensen har meldt sin afgang og afløses af Lars Fruergaard Jørgensen.

Aktien lå kortvarigt i en stigning på godt en procent, men ligger aktuelt nærmest fladt.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

»Det længe har været kendt, at Lars Rebien har været på vej ud, da hans kontrakt udløber i 2019. Det har bare været spørgsmål om, hvem der ville tage over, snarere end hvornår det ville ske,« siger Otto Friedrichsen, der er aktiestrateg i Formuepleje.

Der har i flere måneder været spekuleret intenst i, hvem der ville afløse Lars Rebien som direktør i Novo Nordisk. Lars Fruergaard Jørgensen har sammen med Jakob Riis været favorit til at overtage posten, og at valget er faldet på Lars Fruergaard Jørgensen, kommer ikke bag på Otto Friedrichsen.

Novo-kronprins knuser konkurrenterne

»Lars Jørgensen har været igennem mange forskellige positioner både i den japanske del og den amerikanske del af Novo Nordisk. Begge kandidater er bestemt meget kvalificerede, og jeg tror slet ikke, at en ekstern kandidat har været på tale,« siger Otto Friedrichsen.

At valget af den nye direktør ikke er en overraskelse, afspejler sig også i Novos kursudvikling, der fra morgenstunden ligger nogenlunde fladt.

»Markedet har diskuteret og været opmærksomme på, at der ville komme et ledelsesskifte. Når vi ser på prisudfordringen på det amerikanske marked, ser ledelsesskiftet rent timingmæssigt meget fornuftigt ud. Udmeldingen i dag betyder, at virksomheden i højere grad kan fastsætte en strategi for de udfordringer, der ligger på kort sigt. Alternativet havde været, at Lars Rebien skulle udstikke de langsigtede retningslinjer henover en periode, hvor vi ved, at han ville stoppe som direktør for Novo Nordisk.«  siger Otto Friedrichsen.

Rokade i Novo Nordisk-top efter Rebien-exit

Novo Nordisk aktien er har tabt 21,8 procent af markedsværdien siden årsskiftet. Er Lars Fruergaard Jørgensen den rette mand til at vinde det tabte terræn tilbage?

»Der er ingen tvivl om, at når vi ser på Novo Nordisk, så er det et selskab, der har en meget konkurrencedygtig og stærk drift. De står stærkt inden for deres insulinprodukter, og de er på markeder med vækst. Derfor tror vi stadig på Novo Nordisk på længere sigt,« siger Otto Friedrichsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen