Berlingske Business

Novo-aktien går til vejrs efter succesrige resultater for fremtidshåb

Europa-Kommissionen godkender Novos nye diabetesmiddel
ARKIVFOTO: Novo Nordisk i Bagsværd 30. januar 2015. Foto:

Novo Nordisk stryger torsdag morgen til tops i C25-indekset efter offentliggørelsen af succesrige data fra to studier med selskabets type 2-diabetespille, oral Semaglutid.

Aktien ligger efter fem minutters handel til en gevinst på 3,6 pct. til 299 kr.

Især data fra det såkaldte Pioneer 4-studie, der sammenlignede effekten af oral Semaglutid med Novos eget storsælgende injektionsbaserede GLP-1-middel Victoza, er ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen værd at dvæle ekstra ved. Årsagen er, at data indikerer, at Novo vil kunne få en relativt høj pris for sin diabetespille på linje med prisen på Victoza.

Novos Victoza er i dag dyrere end pillebehandlingerne på grund af større effekt. På grund af den større effekt var der på forhånd også stor spænding om, hvordan oral Semagludid ville måle sig med Victoza.

»Det kan give en konkurrencefordel, at man med de her data er i stand til at konkurrere med GLP-1-segmentet for én daglig behandling, og samtidig sikre en pris på linje med Victoza og de øvrige GLP-1-midler,« siger Søren Løntoft Hansen.

Han holder fast i sit topsalgsestimat for oral Semaglutid på 30 mia. kr. og ser en sandsynlighed for godkendelse på 70 pct. i kølvandet af offentliggørelsen.

I sammenligningsstudiet med Victoza viste oral Semaglutid, at det var gav en effekt på langtidsblodsukkeret på linje med Victoza opgjort efter den primære statistiske metode, som kræves af myndighederne, og som vurderer effekten, uanset om patienterne springer fra studiet eller får anden supplerende behandling.

Desuden viste oral Semaglutid et statistisk signifikant og større vægttab ved 26 uger sammenlignet med Victoza, og slog altså Victoza på den parameter.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen