Berlingske Business

Norsk olieindustri venter fald i investeringer frem mod 2017

ECONOMY-NORWAY/OIL
ARKIVFOTO. Foto:

Der bliver betydelig nedgang i olieinvesteringerne i Norge i 2015, 2016 og 2017. Men så vender det også.

Sådan lød budskabet fra Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, der er administrerende direktør i brancheorganisationen Norsk olje og gass, i forbindelse med, at han fremlagde en konjunkturrapport onsdag.

Det skriver det norske medie Dagens Næringsliv.

FILE NORWAY ENERGY BUSINESS STATOIL

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er således pessimistisk for de kommende par år. Men herefter vil udviklingen så til gengæld også skifte, lød vurderingen videre.

- I 2017 vil det vende, og i 2018 vil investeringerne øges kraftigt, siger Norsk olje og gass' direktør.

31BUSNorge-olie.jpg

I rapporten fra sidste år forudså interesse- og arbejdsgiverorganisationen, at investeringerne i 2015 blot vil falde med 11 pct. til 197 mia. norske kr. Herefter skulle investeringerne forblive på et niveau på mellem 190 og knap 200 mia. norske kr. frem mod 2019.

Siden er olieprisen faldet med omkring 80 dollar per tønde til 44 dollar per tønde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen