Berlingske Business

Norsk krone styrket af stærke BNP-tal

Den norske krone er i storform tirsdag eftermiddag, efter at nøgletal har vist en noget større fremgang i den norske økonomi end ventet i tredje kvartal.

Bruttonationalproduktet (BNP) i Norge steg med 1,8 pct. i tredje kvartal sammenlignet med andet kvartal, mens økonomerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde ventet en fremgang på mere moderate 0,5 pct.

Og det er noget, der kan mærkes på styrken af den norske krone, som er i fremdrift over for samtlige sine største modparter.

Over for euro styrkes den til 9,2476 norske kr. per euro fra 9,3177 norske kr. per euro ved dansk lukketid mandag.

Over for den den danske krone styrkes den norske af slagsen til 1,2391 norske kr. for en dansk fra 1,2487 norske kr. per dansk krone mandag eftermiddag.

- Kronen gør tydeligvis sit job - det ser vi i løftet i eksporten. Det er en af de vigtigste chok-absorberings-værktøjer, vi har lige nu, og den gør sit bedste for at forbedre konkurrenceevnen hos de norske virksomheder, siger Magne Østnor, der er analytiker hos storbanken DNB, til Bloomberg News.

I det brede valutakryds mellem euro og dollar holder den amerikanske valuta fast i sin aktuelle styrke. Tirsdag eftermiddag koster en euro 1,0666 dollar mod 1,0717 dollar per euro mandag eftermiddag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen