Berlingske Business

Nordiske aktier i uheldige roller

En positiv overraskelse i de amerikanske beskæftigelsestal for nytilmeldte ledige i sidste uge var torsdag med til at holde fanen højt på de europæiske aktiemarkeder. 334.000 havde meldt sig ledige for første gang, og det var 11.000 færre end ventet af økonomerne.

Overraskelsen medvirkede til, at FTSE100 i London steg 0,9 pct., CAC 40 i Paris steg 1,4 pct., og DAX i Frankfurt steg 0,8 pct. Det brede fællesuropæiske Stoxx 600-indeks steg 0,8 pct. med en påfaldende overrepræsentation på minussiden af regnskabsaktuelle nordiske selskaber.

Finske Nokias kvartalsregnskab skuffede med en omsætning på 5,7 mia. euro mod forventninger om 6,35 mia. euro. Men bundlinjens nettounderskud på 227 mio. euro svarede nogenlunde til analytikernes kalkuler. Investorerne takserede skuffelsen til et kursfald på 2,8 pct.

Svenske Ericsson rapporterede også om skuffende omsætning præget af øget konkurrence med kinesiske Huawai. Ericsson solgte for 55,3 mia. skr. mod forventninger om et salg på 56 mia. skr., og det kostede et kursfald på 4,8 pct. - torsdagens tredjeværste i Stoxx 600.

Også svenske Atlas Copco fik kursklø for sit kvartalsregnskab, hvor Divisionen Mining and Rock Excavation oplevede et fald på 11 pct. i omsætningen og et dyk på hele 21 pct. i ordreindgangen. Kursen måtte 3,7 pct. ned.

De finske industrikolleger Metso og Wärtsilä fulgte med nedad med kursfald på henholdsvis 0,7 pct. og 2,7 pct.

Det norske konglomeratet Orkla blev torsdagens uheldigste aktie et kursfald på 10,8 pct. efter et regnskab, hvor overskuddet før skat var på 514 mio. nkr. mod analytikernes forventning om et overskud på 965 mio. nkr.

På Stoxx-indekset plusside sås bl.a. London Stock Exchange med en kursstigning på 7,4 pct. efter offentliggørelsen af en stigning på 39 pct. i omsætningen i første kvartal.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen