Berlingske Business

Nordea vil ind bag den kinesiske aktiemur

24BUSAllan-Polack.jpg
Allan Polack, direktør i Nordea Asset Management, har kastet blikket mod de spændende kinesiske fastlandsbørser, hvor den nordiske storbank forsøger at få fodfæste. Foto: Søren Bidstrup

Den nordiske storbank Nordea vil have foden indenfor på det 20 billioner kroner store lukkede marked for kinesiske A-aktier. Direktøren for bankens kapitalforvaltning øjner en liberalisering af markedet, men det tvivler ekspert på.

Det er et forjættet aktieland. Bag en mur af regulativer og stram regeringskontrol findes det 20 billioner kroner store marked for kinesiske A-aktier. Det er ikke Gud og hver investor, der bliver lukket ind bag muren, for kun kinesiske investorer og en lille gruppe af udenlandske institutionelle forvaltere har ret til at handle på markedet.

Nu forsøger den nordiske storbank Nordea at blive en del af det orientalske selskab. Allan Polack, direktør i Nordea Asset Management, oplyser til Berlingske, at man har indsendt sin ansøgning til de kinesiske myndigheder, og at man forventer at blive godkendt i løbet af efteråret.

»A-aktierne er det rigtige Fastlandskina, og de er meget mere eksponeret mod den almindelige kinesiske forbruger, end aktierne i Hong Kong er. Vi synes, at det er meget spændende, og det er hele ideen med at få adgang til A-aktiemarkederne,« siger Allan Polack. »Timingen er rigtig nu, for det kinesiske aktiemarked har været temmelig dårligt gennem mange år i forhold til de amerikanske og europæiske aktier. Det gør, at det ikke er overpriced i øjeblikket, hvis man sammenligner med de modne markeder.« Det kinesiske aktiemarked er groft sagt delt i to. På den ene side er der børsen i Hong Kong, hvor en forsvindende lille del af de kinesiske selskaber har en notering. De fleste af selskaberne er desuden noteret på de to »fastlands-børser« i Shanghai og Shenzhen. Børsen i Hong Kong fungerer som de fleste andre børser i åbne markedsøkonomier, mens aktierne i Fastlandskina er strengt reguleret af den kinesiske stat.

I Hong Kong har selskaberne noteret de såkaldte H-aktier, mens der i Shanghai og Shenzhen også handles med A-aktier. Disse aktier er stort set kun tilgængelige for kinesiske investorer, men i øjeblikket er der 170 såkaldte kvalificerede udenlandske investorer, der har lov til at handle med A-aktierne. Den eneste nordiske aktør, der er godkendt lige nu, er den statslige og hovedrige Norges Bank.

»Vores investeringer i Kina er øget meget i de seneste år, og det vil være i tråd med vores strategi at øge vores eksponering mod de kinesiske markeder yderligere fremover,« skriver Norges Banks pressetalsmand, Thomas Sevang, i en mail til Berlingske, men ønsker ellers ikke at kommentere investeringerne yderligere.

Øjner liberalisering

Norges Bank har som alle andre udenlandske investorer ikke frit spil på markedet. De kinesiske myndigheder giver de udenlandske investorer en kvote, som de kan handle for. Nordea regner med at få en kvote på 100 millioner dollar, eller hvad der svarer til 570 millioner kroner. Det er peanuts, hvis man ser det i lyset af, at markedet er så stort, og at Nordea i forvejen har 1,5 billioner kroner under forvaltning.

»Det er klart, at markedet på lang sigt bliver mere og mere interessant. Der skal vi ikke stå i en situation som kapitalforvalter, hvor det pludselig springer fra at være noget ikke-eksisterende til at være noget meget stort, der måske udgør 10-15-20 procent af verdensindekset,« siger Allan Polack med henvisning til det, han ser som mulig liberalisering af markedet.

»Den almindelige kapitalmarkedsstruktur i Kina er kommet for at blive, og det seneste regeringsskift i Kina understøtter det. De har sendt meget stærke signaler om, at de vil anvende kapitalmarkederne aktivt, og derfor er der måske også nogle signaler for, at H-markedet og A-markedet i denne regeringsperiode smelter sammen til ét med H-markedets åbenhed.«

Den spådom tror Jakob Arnoldi, der er professor ved Aarhus Universitet, dog ikke holder stik. Han har forsket i de kinesiske markeder og økonomiske institutioner, og han mener ikke, at åbningen kommer i den indeværende regeringsperiode.

»Det korte svar er nej, udskiftningerne i partitoppen vil ikke have nogen indflydelse på åbenheden. Der bliver lige så stille åbnet, men det foregår med bitte små skridt, og det vil altid være en åbning, hvor myndighederne har den ultimative kontrol,« siger han, »Det er svært at forudse, hvad den kinesiske regering vil gøre, for der er ikke særlig meget transparens, men i en overskuelig fremtid vil ordningen være den samme.«

Udviklingen på markedet for de kinesiske A-aktier har været sløjt. På fem år har det vægtede indeks, der overvåger samtlige A-aktier på børsen i Shanghai, mistet 50 procent af sin værdi. I samme periode er SP 500 steget med 14 procent, og C20 med 11 procent.

»Selv i opgangstider har det ikke være noget fantastisk marked,« medgiver Allan Polack. »Men efterspørgslen er der, og blandt de institutionelle kunder er det et varmt emne, hvordan man investerer i Kina. Vi skal dog ikke investere én krone, som vi ikke mener i den grad passer ind i porteføljen.«

En profileringsøvelse

Jakob Arnoldi fra Aarhus Universitet mener, at det lige så meget er en profileringsøvelse fra bankernes side og advarer om, at markedet stadig ikke kan sammenlignes med resten af verden:

»Der er masser af tilfælde af kurs­manipulation. Igen, det er også blevet bedre, men det er ikke på standard med, hvad vi er vænnet til. Men for profileringens skyld i industrien er investorerne nødt til at være til stede – også for at præge det. De kan være med til at forbedre praksis og sprede en god conduct.«

»Der er mange banker, der har tabt penge, men med åbne øjne. Det handler om, at man skal med på listen. Det sender et signal internt om, at man er en af de vigtigste spillere, og det er selvfølgelig også vigtigt at få erfaringer på markedet,« siger Jakob Arnoldi

Fra to andre store, nordiske spillere på forvaltnings­området, Danske Capital og SEB Wealth Management, lyder det, at man har et øje på markedet for de kinesiske aktier, men at man indtil videre ikke selv vil gå direkte ind i markedet.

»Vi har valgt en anden vej på den korte bane. Lige nu har vi en samarbejdspartner, der gør det for os. Man kan søge sin egen kvote, men det er sådan nu, at de lokale kinesiske forvaltere kan give noget af deres internationale kvote til udlændinge, og det er den måde, vi er til stede blandt A-aktier og lokale kinesiske aktier på,« siger Henrik Bak, der er chef for institutionelle kunder i Danske Capital.

Nogenlunde samme opskrift har man i SEB.

»SEB har i dag forvaltningen af emerging market-aktier til eksterne forvaltere og rådgivere, der i princippet har mulighed for at købe kinesiske A-aktier. For så vidt angår SEBs produkter har vi dog indtil videre vurderet, at omkostninger og transaktionsrisici ikke står mål med den eventuelle gevinst ved at investere direkte i kinesiske A-aktier fremfor eksempelvis at lave en direkte investering i kinesiske A-aktier via aktiemarkedet i Hong Kong,« siger direktør i SEB Wealth Management, Henrik Nordby Christensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen