Berlingske Business

Nordea: Sandsynlighed for salg af Nets er øget efter Worldpay-bud

SWEDEN-BUSINESS/
Arkivfoto. Nordea. Foto:

Nordea finder det fortsat meget sandsynligt, at betalingsselskabet Nets kan gå hen at blive solgt, og sandsynligheden er blevet øget, efter at den britiske rival Worldpay tirsdag har bekræftet, at det har modtaget indledende tilnærmelser fra JPMorgan og Vantiv.

Den nordiske storbank ser det nemlig som en mulighed, at aktiviteterne i Worldpay og Nets kan smeltes sammen, så der kan opnås en stribe stordriftsfordele.

»Worldpay har netop bekræftet, at det har modtaget indledende henvendelser fra Vantiv og JPMorgan i relation til en fuld overtagelse. Vi noterer, at dette begge er industrielle købere, som kan være interesserede i også at købe Nets og sandsynligvis kan se frem til et betydeligt potentiale af synergier«, skriver Nordea i en kommentar.

Bank

»Efter vores vurdering er sandsynligheden for en budkrig om Nets således blevet øget yderligere«.

Banken, der selv har anbefalingen "køb" af Nets samt et kursmål på 145 kr., venter, at salgsprisen for Nets kan blive mellem 150 kr. og 170 kr.

Snakken om et muligt salg af Nets blussede op for nylig, da det danske betalingsselskab bekræftede interesse fra en mulig køber, som Bloomberg News senere vurderede som Hellman & Friedman.

»Vi noterer os, at en mulighed er, at opkøbsselskaberne kigger på at købe både Nets og Worldpay for at fusionere de to. Efter vores vurdering kan det være en attraktiv forretning for kapitalfonde, fordi det ville skabe betydelige synergier og etablere den sammensmeltede spiller som den dominerende spiller på de europæiske markeder«, skriver Nordea.

Nets-aktien stiger 2,6 pct. til 147,30 kr. tirsdag over middag. Worldpay stiger i London med 22 pct. til 389,80 pence efter meddelelsen fra tidligere tirsdag. Flere andre selskaber i sektoren trækkes desuden med op af historien.

01BUSFrank-Vang-Jensen-1257.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen