Berlingske Business

Nordea: Drop stor portion hjemmebaneaktier i porteføljen

Danske aktier bør ikke fylde mere end 15 pct. af en samlet aktieportefølje, anbefaler Nordea. For udviklingen blandt de danske aktier har nemlig inden for de seneste 12 måneder været knapt så god som hos globale aktier.

Mens globale aktier er steget med 18,3 pct., er de danske aktier i samme periode steget med 10,2 pct., fortæller Morten Hessner, der er seniorstrateg i Nordea.

- Vi anbefaler, at danske aktier kun bør udgøre 15 pct. af den samlede aktieportefølje. Vi ved, at mange danskere har en stor såkaldt "home-bias", det vil sige, at de har relativt mange danske aktier i deres portefølje. Men dermed løber de en unødvendig stor risiko, fordi de globale aktiemarkeder lige nu kan tilbyde det samme forventede afkast, men med en lavere risiko, siger Morten Hessner.

I begyndelsen af 2017 har udviklingen dog været i de danske aktiers favør, da de er steget med 7,6 pct., mens globale aktier er steget med 5,8 pct.

Men Nordea mener ikke, at danske aktier generelt vil kunne overgå de globale aktier i år. Dog ser finanshuset en mere balanceret udvikling forude, hvis man sammenligner 12 måneders fremadskuende P/E for det danske marked med det globale aktiemarked. I begge tilfælde ligger nøgletallene stort set ens med værdier på godt 16.

- Man skal som investor huske at sprede sin risiko, og det betyder, at man ikke skal være koncentreret for meget på ét enkelt marked eller i en enkelt aktie. Man får ganske enkelt ikke et højt nok afkast i forhold til den risiko, man løber. Og det danske marked er, efter international målestok, meget lille og præget af enkeltselskaber, lyder det fra Morten Hessner.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen