Berlingske Business

Nokia til bunds, Easyjet til vejrs

Der var spæde, grønne forårsfarver i en ellers kold vintertid på de europæiske børser torsdag.

De samlede indeks steg en smule rundt omkring, mens enkelte selskaber nåede at påkalde sig investorernes opmærksomhed med især Nokia i front.

Mobilgiganten kom med regnskab, der viste en indtjening på 0,06 euro per aktie og med markant bedre likvide beholdninger end ventet. Samtidig foreslog koncernen i regnskabet for første gang i 143 år at droppe udbetaling af udbytte.

Nokia-aktien steg voldsomt umiddelbart efter regnskabets offentliggørelse, men det var en stakket frist. Kort efter styrtdykkede aktien igen, og den blev liggende i bunden af både Stockholms S30-indeks og Helsinkis H25-indeks med fald på henholdsvis 5,73 pct. og 5,5 pct. til 28,7 skr. og 3,296 euro.

På det store paneuropæiske Stoxx 600-indeks steg Easyjet med 5,1 pct. til 898,5 pence efter, at flyselskabet torsdag morgen aflagde regnskab for første kvartal.

Easyjet kunne fremvise en omsætningsvækst på 9,2 pct. til 833 mio. pund og en belægningsprocent på 80 for første halvår, inklusive billetter, der allerede er solgt, skriver Bloomberg. Dermed kunne Easyjet opjustere forventningerne til første halvår til 50-75 mio. pund. Easyjets hidtidige forventning var på 109 mio. pund.

Det britiske FTSE 100-indekst lukkede 1,1 i plus i indeks 6264,9, mens DAX-indekset i Frankfurt fik vendt et indledende minus til et plus på 0,5 pct. til 7748,1.

På børsen i Frankfurt faldt Siemens 3 pct. til 81,324 euro per aktie på trods af, at kæmpeselskabet onsdag aflagde kvartalsregnskab, der overgik analytikerkonsensus.

I Frankrig steg CAC40-indekset 0,7 pct. til indeks 3752,2, med Vallourec, der via datterselskaber producerer stålkomponenter til bil-, energi og byggesektorerne i front. Vallourec steg 4,1 pct. til 41,68 euro per aktie.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen