Berlingske Business

Nøgletal og skrotpræmie sender USA-aktier i vejret

Nøgletal og skrotpræmie sender USA-aktier i vejret - 1
Foto:

Efter den bedste aktie-juli i 20 år kom de amerikanske aktier flot fra start i august. Den såkaldte Cash for Clunkers-ordning og indkøbschefernes syn på økonomien indgyder håb om, at recessionen nu er ved at være forbi.

Dow Jones Industrials-indekset sluttede således mandagen med en stigning på 1,16 pct., mens S&P 500-indekset og Nasdaq steg henholdsvis 1,40 og 1,52 pct.

Indkøbschefernes såkaldte ISM-indeks for fremstillingsindustrien steg i juli til 48,9 fra 44,8 i juni. Det var bedre, end hvad økonomerne havde turdet håbe på, og det kom som en kærkommen sidegevinst til de amerikanske væksttal i sidste ud, der også viste markant bedre takter, end markedet havde ventet.

Det samme har været tilfældet med de fleste kvartalsregnskaber fra de store amerikanske selskaber.

Mandag var også dagen, hvor de store amerikanske bilproducenter præsenterede deres salgstal for juli. Chrysler, General Motors og Honda meldte igen om dalende salg. Men Ford Motor har i juli konstateret en stigning i salget på 2 pct. i forhold til juli sidste år, og det er første gang siden november 2007, at en amerikansk bilproducent kan melde om fremgang i salget.

Ford begrunder blandt andet fremgangen med skrotningspræmien på 4.500 dollar, hvis man skifter sin gamle benzinsluger ud med en nyere og mere energivenlig model. Der er indtil videre skrottet 200.000 utidssvarende biler, men kassen er også ved at løbe tør, så spørgsmålet er nu, om skrotningspræmien selv bliver skrottet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen