Berlingske Business

NKT/Sydbank: Søkabler bliver fremtidens konkurrenceparameter

NKT's søkabelordre på 750 mio. kr. er i sig selv en stor ordre og bestemt i "den flotte ende", vurderer Sydbanks analytiker Jacob Pedersen. Og for NKT's fremtid er ordren et positivt signal.

- Det at kunne levere pålidelige søkabler kan godt blive et vigtigt konkurrenceparameter i fremtiden. Hvis havvindmølleparker skal udvides væsentligt i de kommende år, så bliver det vigtigt at have ekspertise inden for det område, siger Jacob Pedersen til RB-Børsen.

- Bliver NKT stærke her og vinder en god del af markedet, er der gode chancer for at levere en lønsom vækst fremover, vurderer han.

NKT's nye fabrik i Köln, der skal producere kablerne, ventes at stå klar i midten af 2009, og fabrikken er en af de afgørende faktorer for NKT's muligheder på højspændingsmarkedet og på markedet for søkabler. Kapacitetsbegrænsninger er nemlig en af de væsentligste forhindringer for, at NKT kan høste de ordrer der venter. På NKTs kapitalmarkedsdag i efteråret oplyste ledelsen i Tyskland, at konkurrenternes ordrebøger er fulde. Til gengæld ligger lavspændingsmarkedet underdrejet af nedgang i byggeaktiviteten, og Jacob Pedersen understreger da også, at 2009 fortsat tegner til at blive et hårdt år for NKT.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen