Berlingske Business

NKT/CEO: Freder innovation trods omkostningsbesparelser

Den økonomiske krise bliver benyttet til at gennemføre en række planlagte restruktureringer i NKT Holding. Men udviklingen af nye produkter (research and development eller bare R&D på business-dansk) bliver der ikke skåret i, siger den administrerende direktør, Thomas Hofman-Bang.

- R&D er fredet. Vi holder det fri fra besparelser. Det kan hjælpe os gennem krisen, og så sikrer det, at vi har et opdateret produktprogram, når tiderne vender. Derfor kører vi ufortrødent videre på produktudvikling, siger Thomas Hofman-Bang til RB-Børsen.

På den måde håber han, at NKT kan komme relativt styrket ud af krisen i forhold til konkurrenterne.

I efteråret måtte NKT for første gang i selskabets historie to gange i træk nedjustere forventningerne til årsregnskabet. Alligevel vælger direktøren at anlægge det positive syn på det aktuelle økonomiske stormvejr, som har blæst NKT's aktiekurs ned til en femtedel i forhold til toppen i midten af 2007.

- Alle kriser bliver afløst af solskin. Det er bare et spørgsmål om længden og dybden af denne krise. Det er vigtigt ikke at amputere sig med henblik på kortfristede resultater på bundlinjen, siger Thomas Hofman-Bang, hvis firma fyrede mindst 330 medarbejdere i tredje og fjerde kvartal af 2008.

Selvom fyringer næppe er så sjove for dem, der mister jobbet, forklarer direktøren, at krisestemningen kan bruges til noget godt for koncernen.

- Det giver også en forandringsvillighed i organisationen. Og så er der muligheder for at ændre på nogle strukturelle niveauer, som det ikke er muligt at lave om på, når det hele kører i højeste gear. Nu kører det hele på et lavere niveau, derfor er der plads til den slags ting, konstaterer NKT-topchefen.

Den aktuelle krise får da heller ikke NKT til at ændre på målsætningerne i sin overordnede strategiplan for 2008-2012, Building Power, bedyrer direktøren. Ifølge planen skal NKT Holding nå en årlig organisk omsætningsvækst på 10 pct., en EBITA-margin på 11-12 pct. og et afkast af investeret kapital på mindst 20 pct.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen