Berlingske Business

NKT presset af skeptiske investorer: Nu er hver syvende aktie shortet

bbm
Foto:

Der er flere og flere investorer, som satser penge på, at NKT-aktien skal ned i pris. Ved udgangen af maj var 14,92 pct. af selskabets aktier shortet, hvilket er en stigning fra 11,07 pct. i april.

Det viser en statistik fra Finanstilsynet, der hver måned offentliggør alle shortpositioner på mere end 0,2 pct. af aktiekapitalen i et selskab.

NKT har overtaget førstepladsen på listen fra Bavarian Nordic, hvor andelen af shortede aktier er faldet fra 13,96 pct. i april til 11,55 pct. i maj. Pandora er fortsat nummer tre, og her ligger andelen tæt på uændret på 10,40 pct.

For NKT's vedkommende har 2018 indtil videre været et sløjt år på aktiemarkedet med et kursfald på mere end 30 pct.

Kabelproducenten er påvirket af, at det ikke har nok ordrer til at udnytte kapaciteten på særligt selskabets fabrik i svenske Karlskrona, og NKT har betegnet 2018 som et overgangsår forud for ventet mere aktivitet i 2019 og 2020.

Pandora har også haft et svagt 2018 med et kursdyk på 27 pct., og her har investorerne blandt andet været skeptiske omkring vækstudsigterne på det kinesiske marked, mens historien hos Bavarian Nordic er, at 2018 vil byde på røde tal på bundlinjen. Bavarian-aktien er faldet 11 pct. år til dato.

Samlet set er der væsentlige shortpositioner - defineret som mindst en investor med en position på 0,2 pct. - i 36 danske aktier mod 32 aktier i april.

Når man går short i en aktie, låner man en aktie, sælger den og håber så at kunne købe den tilbage senere til en lavere kurs. Senere afleverer man igen aktien og scorer så differencen minus et gebyr for at have lånt aktien.

Her kan du se en oversigt over de ti mest shortede aktier på det danske aktiemarked og udviklingen over de seneste tre måneder.

Kilde: Finanstilsynet.

* Kun shortpositioner over 0,2 pct. af den udstedte aktiekapital indberettes til Finanstilsynet. Positioner under 0,2 pct. indgår derfor ikke i tabellen, og de samlede nettopositioner kan derfor godt være højere end angivet.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen