Berlingske Business

NKT fastsætter nye forventninger på mellemlangt sigt

NKT-opslitning
NKT Holdings bestyrelsesformand, Jens Due Olsen Lyng. Foto:

NKT har fastsat nye forventninger på mellemlang sigt, efter at selskabet har besluttet sig for at dele virksomheden op i to selvstændige børsnoterede selskaber, NKT og Nilfisk.

Det fremgår af en spaltningsredegørelse til fondsbørsen mandag morgen.

I forbindelse med spaltningen fra Nilfisk har NKT, der fremadrettet vil indeholde forretningsområdet Cables, fastsat en række mål for de næste tre til fem år. Målene lyder på et operationelt EBITDA på omkring 200-225 mio. euro og et afkast af investeret kapital på over 13 pct., fremgår det af meddelelsen.

I 2017 forventer NKT en omsætning på omkring 1,1 mia. euro og et operationelt EBITDA på 140 mio. euro. Forventningerne til 2017 er uændrede i forhold til halvårsregnskabet. Samtidig har selskabet et mål om en gearingsgrad på op til 1,5.

NKT vil desuden fremadrettet have et mål om et udbytte på en tredjedel af årets samlede resultat, "forudsat at kapitalstrukturen tillader det".

»Yderligere overskydende likviditet kan udloddes som aktietilbagekøb eller ekstraordinært udbytte,« skriver NKT i meddelelsen.

NKT-opslitning

Selskabet venter dog ikke at udbetale udbytte i 2018, hvor NKT i stedet vil fokusere på at nedbringe gældsniveauet.

Forretningsområdet NKT Photonics vil efter spaltningen fortsat indgå i en fælles holdingstruktur med NKT, og dermed drive virksomhed som et selvstændigt selskab, der rapporterer til bestyrelsen i NKT.

Målene de næste tre til fem år for NKT Photonics lyder på en årlig organisk vækst på 10 pct., en EBITDA-margin på 25 pct. og et afkast af investeret kapital på 20 pct.

Tidligere var Nilfisk, der er kendt for støvsugere og rengøringsmaskiner, en division under NKT, men med spaltningen skilles Nilfisk nu fra resten af koncernen og bliver et selvstændigt selskab.

NKT. Kabler. PR-foto

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen