Berlingske Business

Nintendo får største dyk siden 1990 efter Pokémon-skuffelse

JAPAN-LIFESTYLE-GAME-COMPANY-N
Japanere på jagt efter pokémoner i den virkelige verden. Over hele verden spiller folk Pokémon GO, men Nintendo forventer ikke markant større indtjening. Scanpix/Toru Yamanaka

Aktierne i den japanske spilgigant Nintendo er dykket med 18 procent på børsen i Tokyo mandag. Det er det største fald siden 1990.

Faldet kommer, efter at Nintendo efter markedernes lukning fredag oplyste, at det ikke havde nogen plan om at opjustere forventningerne til dets årlige indkomst trods den verdensomspændende Pokémon-succes.

Nintendo sagde også, at det allerede havde indregnet det forventelige overskud fra dets Pokémon GO Plus-armbånd, der alarmerer monster-jægerne, hvis der er en nærliggende pokémon.

pokemon

Over hele verden spiller folk ellers Pokémon GO, der i dagene efter udgivelsen fik Nintendos markedsværdi til at stige med 7,5 mia. dollar.

Nintendo oplyser, at firmaets filial Pokémon Company modtager både licensindtjening og betalinger fra Pokémon GO-udvikleren Niantic Inc., og det betyder, at Nintendo kun får en beskeden profit ved megahittet.

Selv om japanske Nintendo ejer 32 pct. af Pokémon Company, er firmaets indtjening på de små monstre altså begrænset.

LEBANON-POKEMON-GAME-TECHNOLOGY

Firmaet fremlægger sine kvartalsindtjeninger onsdag.

Fænomenet Pokémon GO har på det seneste ellers resulteret i massive investeringer i Nintendos aktier.

Selv med mandagens fald er firmaets aktier steget med mere end 60 pct., sammenlignet med niveauet før Pokémon GO blev lanceret i USA, Australien og New Zealand 6. juli.

Appen var efter få dage blevet downloadet på flere mobiltelefoner end både det sociale medie Twitter og dating-appen Tinder.

Pokémon blev verdenskendt i midten af 1990'erne, hvor et videospil blev lanceret. Der findes også spillekort og animationsfilm. I universet lever mennesker side om side med pokémoner.

cc

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen