Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Nilfisk-formand vil fortsætte opkøbsjagt: Kan nu betale med aktier

BM
Bestyrelsesformand, Jens Due Olsen. Foto:

Nilfisk skal fortsætte med at støvsuge markedet for opkøbsegnede kandidater, og fremover bliver det muligt at betale med aktier, efter at selskabet torsdag gjorde debut på Nasdaq i København som selvstændigt børsnoteret selskab.

Også på andre områder end opkøb ser selskabets bestyrelsesformand, Jens Due Olsen, fordele i selskabets børsnotering.

»For det først tror jeg, at det udløser en masse energi, når man hver dag kan gå ind på sit arbejde og se dagsformen på selskabet i form af en aktiekurs.«

»Man kan også bruge hele aktiemarkedet til at skærpe salgs- og marketingprofilen på sin virksomhed. Man får et yderligere våben i arsenalet.«

»Og så er der også vigtigt i forhold til opkøb. Dem har vi altid betalt med kroner og ører, altså med cash, og nu kan vi fremover også betale ved at udstede aktier,« siger Jens Due Olsen i et interview med Ritzau Finans.

TIL BM 4/4 LOGOER FLAG MV. F

De sidste ti år har Nilfisk købt flere end 30 virksomheder, men det har ikke stillet sulten for at fortsætte opkøbsjagten.

»Vi vil være lige så aktive, som vi hele tiden har været. Vi har en lang pipeline af virksomheder, vi kigger på. Nu har vi bare en ekstra måde at finansiere det på,« siger Jens Due Olsen.

Her handler det for Nilfisk om at lære de pågældende virksomheder at kende og finde ud af, om det er noget, der passer ind, og om der kan findes en passende pris. Det er langt fra alt, der falder i rette smag.

NKT-opslitning

»Der er masser af ting, som vi siger nej til,« siger bestyrelsesformanden.

Opkøbsinteressen samler sig blandt andet om virksomheder, som kan give selskabet markedsadgang på markeder, hvor det ikke står så stærkt.

»Det kan også godt være noget, som giver os en kompetence, som vi ikke har, siger Jens Due Olsen og nævner som et eksempel et opkøb, som selskabet foretog i England for nogle år siden - et stort serviceselskab, som gav selskabet helt nye kompetencer på serviceområdet.«

TIL BM 4/4 LOGOER FLAG MV. F

Geografisk er fokus særligt rettet mod USA og Asien.

»Vi er jo stærkest i Europa, så vi mangler altid noget i USA, og vi mangler altid noget i Asien. Men dukker de rigtige muligheder op i Europa, så kigger vi selvfølgelig også på det.«

»Det er en fragmenteret industri, så der er masser at komme efter - også i Europa,« siger Jens Due Olsen.

/ritzau/FINANS

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen