Berlingske Business

Nikes aktie snubler efter blandet regnskab for tredje kvartal

US-NIKE-REPORTS-STRONG-EARNINGS
Ifølge Bloomberg News har den stærke amerikanske dollar ramt sneaker-mastodontens omsætning i udlandet, mens konkurrenterne fra Under Armour puster Nike i nakken på hjemmemarkedet. Foto:

Nike kom ud af tredje kvartal med et større overskud end ventet, men toplinjen skuffede. Investorerne takserede det til et fald i aktien på mere end 6 pct. i det amerikanske eftermarked.

Nike, der producerer sportsudstyr og har sponsoraftaler med atleter som Kobe Bryant, Ronaldinho og Zlatan Ibrahimovic, omsatte for 8 mia. dollar, godt 53 mia. kr., i tredje kvartal, hvor analytikerne ifølge Financial Times havde ventet en omsætning på 8,2 mia. dollar. Omsætningen var 8 pct. højere end i samme kvartal året forinden.

Ifølge Bloomberg News har den stærke amerikanske dollar ramt sneaker-mastodontens omsætning i udlandet, mens konkurrenterne fra Under Armour puster Nike i nakken på hjemmemarkedet.

nike-scandals

På trods af konkurrencen tog bundlinjen et hop til 950 mio. dollar, svarende til 55 cent per aktie, fra 791 mio. dollar eller 45 cent per aktie, skriver Financial Times. Her havde analytikerne ifølge Bloomberg News sat barren ved et resultat på 49 cent per aktie.

Derudover havde investorerne øjnene rettet mod de fremtidige ordrer, der steg 14 pct. på udviklingsmarkederne og 10 pct. i Nordamerika. Analytikerne havde dog ventet en vækst i ordrerne på henholdsvis 16,1 og 11,6 pct.

TENNIS-SHARAPOVA/

Væksten blev især drevet af Kina, hvor omsætningen voksede 23 pct., mens ordrerne steg 28 pct.

- Det amerikanske marked bliver mere konkurrencepræget. Nikes kvartal var blandet, men mere positivt end negativt. Det de gør i Kina er meget imponerende, siger Chen Grazutis fra Bloomberg Intelligence.

Tiger Woods

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen