Berlingske Business

Neurosearch risikerer søgsmål fra aktionærer i sag om kursfusk

Neurosearch_kursm_business
En fondsbørsmeddelelse sat gang i Neurosearch-aktien, men meddelelsen blev senere trukket tilbage. Foto:

Dansk Aktionærforening er klar til at samle Neurosearch-aktionærer og anlægge et gruppesøgsmål mod virksomheden, hvis selskabet bliver dømt for særlig grov kursmanipulation.

Det siger formanden for Dansk Aktionærforening, Niels Mengel, til Børsen.

»Det er virkelig en grov sag, hvis Bagmandspolitiet har ret i tiltalen. I det tilfælde er det helt oplagt, at vi samler de aktionærer, som har tabt penge på et falsk grundlag,« siger Niels Mengel ifølge avisen.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet - bedre kendt som Bagmandspolitiet - rejste i sidste uge tiltale mod Neurosearch, som mistænkes for at stå bag kursmanipulation af særlig grov karakter. Neurosearch, der som selskab er under anklage, nægter sig skyldig. Det er uvist, om enkeltpersoner er tiltalt i sagen, som ifølge Bagmandspolitiet skal koste selskabet en bøde på mindst 10 mio. kr.

Kursmanipulationen skulle angiveligt have stået på i 2010, da Neurosearch udsendte en fondsbørsmeddelelse med særdeles positive resultater for lægemidlet Huntexil, som senere viste sig ikke at være korrekte.

Flere såkaldte insidere nåede dog at hente en solid kursgevinst, fordi aktien steg massivt oven på de positive resultater. Insiderne solgte aktier, inden Neurosearch korrigerede Huntexil-meddelelsen, hvilket fik aktien til at falde med mere end 30 pct.

»Hvis det skulle vise sig, at dem, som har tjent på at sælge, også står bag manipulationen, er det helt grotesk,« mener Niels Mengel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen