Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Nets i charmeoffensiv inden børsnotering

11BUSPix1-Dankort-164209.jpg
Nets, der blandt andet står bag Dankortet, E-boks, Betalingsserivce og Nem-ID, satser på at blive en folkeaktie, når de to amerikanske kapitalfonde bag sender selskabet på fondsbørsen – sandsynligvis allerede i år. Foto: Nikolai Linares ARKIVFOTO 2013 af dankorttransaktion- - se RB 29/12 2014 08.15. De første 23 dage af december købte danskerne for knap 27, 8 mia.kr. med deres Dankort. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2014)

Dankort-ejeren Nets har i den seneste tid annonceret massivt i landets største medier og fagblade. Annoncekampagn­en skal ses i lyset af selskabets kommende børsnotering, siger flere eksperter.

»Nets går forrest, når det handler om enkle, sikre og innovative betalinger.«

Sådan lyder første linje i et 14 siders stort annoncetillæg for betalingsgiganten Nets, der i den seneste tid har indrykket store annoncer i flere af landets medier. Selskabets budskab i reklamerne er klart: Nets vil også være at finde på betalingsmarkedet i frem­tiden.

Dankort-ejeren Nets skal efter alt at dømme børsnoteres til efteråret, og derfor skal charmeoffensiven ses i lyset af de kommende aktiesalg, mener Henning N. Jensen, seniorpartner i Pluscon og ekspert i betalingsløsninger.

»Det er en tydelig måde at gøre opmærksom på sig selv på et tidspunkt, hvor man måske inden for det næste halve til hele år kunne tænke sig at sælge sine aktier som folke­aktie. Nets har et stigende behov, hvis de skal på børsen og sælge sine aktier til befolkningen, for at sige, at de er de største, og det vil de kæmpe for at blive ved med at være,« siger han.

Dankort

Det bakkes op af Jan Damsgaard, professor ved Copenhagen Business School, leder af institut for IT-ledelse og forfatter til bogen »Den digitale omstilling«.

»Det er deres måde at forsøge at berolige danskerne på ved at sige, at de er her, og at de er her også i fremtiden. De håber vel på at blive en form for folkeaktie,« siger han.

Nets, der både står bag Dankortet, E-boks.dk, Betalingsservice og Nem-ID, har en anslået børsværdi på 25 mia. kroner. Den tidligere bankejede virksomhed blev i 2014 købt for 17 mia. kroner af de to amerikanske kapitalfonde Advent og Bain, der har hyret de to storbanker Deutsche Bank og Morgan Stanley til at påbegynde arbejdet hen mod en børsnotering, som allerede kan ske i år.

Rygterne om en forestående børsnotering blev forstærket af Nets’ nuværende topchef, Bo Nilsson, da han i kølvandet på årsregnskabet for 2015 udtalte til Berlingske, at »tingene er gået meget bedre og meget hurtigere, end de havde regnet med«.

Nets

Kilder tæt på børsprocessen siger til Berlingske, at det mest sandsynlige er, at Nets bliver børsnoteret i efteråret, fordi en børsnotering inden sommerferien vil falde sammen med den store børsnotering af energikoncernen DONG i midten af juni og med den britiske afstemning om EU-medlemskabet 23. juni. Herefter går investorerne på sommerferie, og næste vindue er i september.

Skærper konkurrencen

Spørger man Nets selv, er der ingen sammenhæng mellem den seneste tids annoncekampagne og den forestående børsnotering. Annoncerne skal blandt andet ses som et modtræk til den stigende konkurrence på betalingsmarkedet. Nets afviser samtidig, at der er truffet nogen beslutning om en børsnotering,

»Børsnoteringen og annoncekampagnen skal man skille ad. Vi kan se, at vi ikke har været gode nok til at fortælle, hvad Nets har gjort for at bygge den danske digitale infrastruktur. Det er det, vi prøver at råde bod på nu. Det er for tidligt at spekulere i børsnotering,« siger kommunikationschef i Nets, Karsten Anker Pedersen.

Interview med Nets' nye CEO Bo Nilsson

Nets afviser at kommentere, hvor mange penge selskabet har brugt på reklamerne, men ifølge analyseinstituttet TNS Gallup Adfacts har Nets spenderet over seks mio. kroner siden februar. Priserne er liste­priser og dermed vejledende priser uden eventuelle mængderabatter. Til sammenligning brugte flyfabrikanten Boeing omkring 12 mio. kroner på sin annonce­kampagne i de danske medier for selskabets kampfly Super Hornet.

»Vi ser, at der kommer flere og flere betalingsløsninger på markedet. Det er vi selvfølgelig nødt til at respondere på og vise, at det i går var os, der lavede de rigtigt gode betalingsløsninger, og det er det også i morgen,« siger Karsten Anker Petersen.

Monopol

Nets blev grundlagt i 1968 under det tidligere navn PBS. Siden da har betalingsgiganten stort set haft monopol på betalingsmarkedet, hvor 1,2 mia. Dankort-transaktioner løb igennem virksomheden i 2015. Men ifølge Jan Damsgaard er Nets’ position på betalingsmarkedet alvorligt truet. Han fortæller, at Nets i fremtiden bliver ramt af digitalisering, afregulering fra EU-Kommissionen og globalisering.

»De står ikke ret stærkt, fordi der er mange, der vil have en bid af den kage, som de har haft nærmest monopollignende tilstande på i Danmark, Norge og Finland. Der vil komme andre med nye teknologier og tage en del af det marked. De vil blive udfordret på en måde, som de ikke er blevet udfordret på hidtil,« siger han.

Bo Nilsson

Ifølge Henning N. Jensen skal annoncerne også fortælle danskerne, at Nets er klar til at tage kampen op.

»Nets har i de seneste mange år haft et monopollignende image. Den nyeste ledelse har et behov for at fortælle vidt og bredt, at de kan mere end bare at sidde og vente på, at ordrerne kommer ind, og at de er aktive i markedet og markedsorienteret,« siger han.

Nets driftsindtjening steg med 35 procent til 2,25 mia. kroner i 2015 i forhold til året før. Resultatet efter skat landede på 1,04 mia. kroner – en stigning på 385 mio. kroner fra året 2014.

01BUSbonilsson-173231.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen