Berlingske Business

Nets: Guldregn over chefer bekymrer investorerne

Nets
Ledelsen i Nets kan blive forgyldt i en sådan grad i forbindelse med den kommende børsnotering, at det risikerer at skade selskabets fremtid. Foto:

Ledelsen i Nets kan blive forgyldt i en sådan grad i forbindelse med den kommende børsnotering, at det risikerer at skade selskabets fremtid, skriver Finans.

Det frygter en række toneangivende investorer, der påpeger, at den økonomiske uafhængighed, som mange af de ledende medarbejdere opnår, kan svække deres lyst til at give arbejdet en ekstra skalle eller få dem til at søge nye græsgange.

Bo nilsson

Kapitalfondsejede Nets, der står bag blandt andet Dankortet og Betalingsservice, stormer mod en børsentré og ventes at lande i kurslisterne senest den 27. september. Det vil forgylde 70 ledende medarbejdere med 1,6-2,4 mia. kr., hvoraf de, der får mindst, alligevel kan forvente at tjene mindst 8 mio. kr. Det fremkalder panderynker hos en række investorer.

- For os som potentielle aktionærer og alle andre, der måtte kigge på det, er det noget, vi selvfølgelig skal forholde os til, siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje.

Nets udsteder 42, 3 millioner aktier i børsnotering

Finans har været i kontakt med fem af landets største investorer. De ønsker ikke at udtale sig til citat, mens børsnoteringen står på, men gentager bekymringen.

Ken Bechmann, professor ved CBS, siger:

- Det er fint, at man kan motivere økonomisk, men det kan blive et problem, hvis det boner for kraftigt ud. Er det golfbanen, der trækker, eller risikovilligheden og den måde, som man tager beslutninger på, siger han.

Ligesom det typisk er tilfældet, når et selskab børsnoteres, går der et år, før Nets' ledende medarbejdere kan indkassere gevinsten.

Nets udsteder 42, 3 millioner aktier i børsnotering

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen