Berlingske Business

Netmæglerne haler ind på bankerne

NYSE_SpencerPlatt_artikel.jpg
Det er længe siden, gulvhandlen blev afskaffet i Danmark. Nu bevæger aktiehandlen for private sig fra bankerne til netmæglerne. Foto:

Danskerne køber og sælger i stigende omfang aktier på internettet.

"Køb!"

"Sælg!"

Disse udråb høres langt sjældnere i telefonsamtaler mellem private investorer og aktiehandlerne i banken. Mæglere på nettet som Nordnet og E-Trade Bank vinder nemlig kraftigt ind på de traditionelle bankers markedsandele på dette område, viser nye tal fra Nordnet.

Netmæglerne med primært private kunder har øget markedsandelen på Københavns
Fondsbørs målt på antallet af fra 10,7 procent i 2007 til 12,1 procent i 2008. Målt på aktieomsætningen er tallene ikke helt så store, men der er stadig tale om en stigning: Fra 6,3 procent i 2007 til 8,4 procent i 2008.

Til sammenligning har de fire storbanker i Danmark mindsket markedsandelene målt på antal handler fra 29,9 procent i 2007 til 20,5 procent i 2008 og målt på aktieomsætningen fra 30,8 procent i 2007 til 23,9 procent i 2008.

Max Gandrup, der er Country General Manager for Nordnet Danmark, har en forklaring parat:

”Der er ingen tvivl om, at de store kursfald i 2008 har fået mange private til at kigge
nærmere på deres omkostninger. Med store kurstab i porteføljerne vil man ikke længere
betale for en dyr rådgivning, der måske ikke har været så heldig. Derfor foretrækker
flere og flere at gøre det selv via internettet, uden en masse ekstra omkostninger,” siger Max Gandrup.

Lille stigning fra julen 2007

De private investorer gennemførte 8.199 handler i gennemsnit pr. handelsdag på
Københavns Fondsbørs i december 2008 hos internetmæglerne. Det var et fald på
31,2 procent i forhold til november med 11.910 handler pr. handelsdag, men en
stigning på 1,2 procent i forhold til december måned 2007 med 8.099 handler pr. handelsdag.

”Efter et par måneder med enorm aktivitet på markederne efter store kursfald og
turbulens mindskede aktiviteten markant i december måned. Selv om vi så et fald i
forhold til november måned, oplevede vi dog den bedste julemåned nogensinde”, siger
Max Gandrup fra Nordnet.

Læs også: Kraftig advarsel mod aktie-bonanza

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen