Berlingske Business

Nedtur dræner danskernes optimisme

forbrug_Henriksen_artikel_2.jpg
De fleste får flere penge mellem hænderne i 2009, men mange er bekymrede for at miste jobbet. Foto:

Bekymringen for, at finanskrisen vil ramme os personligt, er begyndt at præge almindelige danskere.

Det viser en ny meningsmåling, som Megafon har foretaget for Politiken.

Umiddelbart kunne undersøgelsen synes at vise, at folk er ligeglade. Adspurgt om folk har det bedre nu økonomisk end for et år siden, svarer 16 procent ja, 61 procent uændret og 21 procent dårligere.
Stiller man det samme spørgsmål om folks forventninger til næste år, er tallene henholdsvis 21, 61 og 15 procent.

Danskerne tror altså, at næste år bliver nogenlunde som det forgangne år - og det er faktisk dårligere, end det lyder:

»Hvis folk svarer 'lige så godt', er det faktisk ikke så godt. Vi er grundlæggende set positive, så det er udtryk for, at det ikke går så godt,« siger privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank til Politiken.

»Ser man på generelle målinger af forbrugertilliden, kan folk godt være negative forpå landets vegne som sådan - men på det personlige niveau er den næsten altid positiv«.

Danskernes mere dystre udsigter for fremtiden hænger formentlig tæt sammen med, at krisen så småt begynder at vise sig på det område, der truer folk mest: Beskæftigelsen.

Det interessante spørgsmål er så, om folks forventninger passer med den forventede udvikling.

»Der er grund til bekymring over at blive arbejdsløs, specielt for udsatte grupper som byggefagene. Den vil stige. Omvendt er der masser, der ingen risiko har. De får tværtimod en bedre økonomi næste år. Men risikoen er steget. Og jeg tror, det er den, de reagerer på«, siger Las Olsen.

Den økonomiske overvismand Peter Birch Sørensen advarer almindelige mennesker mod at gå i sort over krisen:

»Den, der regner med at blive i job, har udsigt til en pæn stigning i reallønnen. For dem er det rationelt ikke at lade sig påvirke af krisen. Det store flertal kan se frem til en pæn reallønsfremgang«, siger han til Politiken.

Læs også: Finanskrisen bekymrer danskerne mest

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen