Berlingske Business

Næsten ingen frygt i aktiernes frygtindeks

Vix_nyse_Business
Indekset for »frygten« for aktiernes sundhedstilstand er sendt ned i et lavt niveau. Foto:

Frygten på det amerikanske aktiemarked stort set blæst væk som dug for sommersolen.

Det såkaldte frygtindeks - Vix-indekset - lettede i juni til det højeste niveau, siden uroen om den »finansielle afgrund« eller »fiscal cliff« herskede omkring nytår. Indekset er efter stigninger i juni faldet og har i juli har ligget stabilt mellem omkring 14 og 12. Torsdag lige efter åbningen ligger indekset i 12,91.

I maj sendte centralbankchef Bernankes udtalelser om hjemtagning af de kvantitative lempelser på obligationsmarkedet indekset op over 20 for første gang siden 28. december sidste år, da indekset ramte niveauet 22,72.

Før finanskrisen i 2008 havde indekset typisk værdier på omkring 10-20. Siden har VIX-indekset »normalt« haft en værdi omkring 15-20.

Under finanskrisen efter Lehman Brothers' krak i 2008 steg indekset fra omkring 20 til niveauer på 60-80 og toppede den 20. november 2008 i 80,86.

VIX-indekset viser forventningerne til udsvingene (volatiliteten) på aktiemarkedet i USA, hvor høje værdier indikerer stor nervøsitet blandt investorer og lave mindre nervøsitet. Indekset handles på børsen i Chicago fra kl 15.30-22.15 amerikansk tid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen