Berlingske Business

Mols-Linien opjusterer på dagen for vigtig generalforsamling

z
Mols Linien. Arkivfoto. Foto:

Rederiet Mols-Linien opjusterer forventningerne til årets resultat samme dag, hvor aktionærerne ved en ekstraordinær generalforsamling skal beslutte, om rederiets aktier fortsat skal kunne handles på fondsbørsen i København.

Opjusteringen sker som følge af, at flere kunder end budgetteret har sejlet med selskabets færger i årets løb. Mols-Linien venter nu et overskud på 60-70 mio. kr. for 2015. Tidligere regnede rederiet med et overskud på 50-60 mio. kr.

- Der er en god vækst i antallet af erhvervsrejsende på hverdage, blandt andet som følge af det kundetilpassede trafikprogram med timedrift fra både Jylland og Sjælland i de travleste perioder.

- På hverdage og særligt i weekender samt ferie- og helligdagsperioder har der været stigende efterspørgsel efter rederiets produkter, skriver Mols-Linien i en meddelelse til fondsbørsen.

MARKETS-GLOBAL/

Rederiet overførte i årets første ni måneder 11 pct. flere biler end i samme periode året før, hvilket har betydet, at det har øget sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen. Det vil sige, at 92 ud 1000 biler nu vælger færgen, mens det kun var 87 ud af 1000 for et år siden.

Mols-Linien skriver, at det har holdt indtjeningen per bil på trods af den voksende trafik, og at det har sikret sig en fast oliepris i 2015 og 2016.

Opjusteringen er kommet samtidig med, at selskabet afholder en ekstraordinær generalforsamling i Aarhus torsdag. Her skal aktionærerne blandt andet tage stilling til et forslag om en afnotering fra fondsbørsen i København.

Det er hovedaktionæren i rederiet, kapitalfonden Polaris, der ejer omkring 79 pct. af aktierne i Mols-Linen, som har anmodet om generalforsamlingen.

Polaris købte tidligere på året aktierne til 40 kr. stykket og indgav købstilbud på de resterende aktier, men kapitalfonden har ikke haft 100 pct. succes med sine planer, hvor det også undervejs har mødt et konkurrerende bud fra Aarhus-rigmanden Henrik Lind, der dog kun formåede at sikre sig omkring 5 pct. af aktierne.

Prisen og planerne om afnotering har mødt stor modstand fra en række mindretalsaktionærer, der har fundet tilbuddet for lavt.

Mols-Linien-aktien koster torsdag 44,50 kr. efter at være faldet 2,2 pct. i forhold til onsdagens lukkeniveau.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen