Berlingske Business

Modvind i dansk fodboldøkonomi

pix-stryger
De danske topfodboldklubber har det i mange tilfælde svært med økonomien. Her ses spilleren Jens Stryger Larsen, der skifter fra Brøndby IF til FC Nordsjælland. Foto:

Størstedelen af landets fodboldklubber har problemer med at skabe overskud.

En gennemgang af 24 danske fodboldklubber, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget, viser, at 9 ud af de 12 superligaklubber havde underskud i deres seneste regnskabsår, hvor Brøndby står i spidsen med et underskud på 266,6 mio. kr.

I 1. division havde knap halvdelen af klubberne underskud, skriver avisen.

Flere fodboldklubber har været overambitiøse og haft forventet en vækst, der ikke er blevet realiseret. Den største omkostning er lønningerne, og i forhold til andre virksomheder tager det tid for fodboldklubber at skære i den del af budgettet, fordi mange kontrakter er uopsigelige.

Det vil tage tid at få vendt de røde tal i dansk fodbold, men eksperter mener, at klubberne er begyndt at se virkeligheden i øjnene.

»Man har levet over evne, men er nu begyndt at kigge på udvikling af egne spillere frem for dyre udenlandske spillere. Klubberne har anerkendt, at det ikke hjælper noget at tænke så kortsigtet. Det har så nogle kortsigtede konsekvenser i form af manglende europæisk deltagelse og en mere ustabil liga, men vi vil begynde at se bedre resultater, når man kommer af med de lange, dyre kontrakter,« siger Jesper Jørgensen, fodboldøkonom hos Deloitte, til Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen