Berlingske Business

Microsoft satte sit fodspor på USAs aktiemarked

pix-ballmer
Steve Ballmer meddelte fredag, at han vil gå af som Microsoft-topchef inden der er gået et år. Foto:

Det kunne fredag tydeligt ses på det teknologitunge Nasdaq-indeks, at der var overraskende nyt fra softwarekæmpen Microsoft.

Farvel og tak. Det ser ud til at være investorernes besked til den nu afgående Microsoft-topchef Steve Ballmer. I hvert fald kvitterede de handlende på USAs Nasdaq-børs fredag med at sende softwareaktien op med syv procent.

Kurshoppet og Microsofts størrelse gjorde, at Nasdaq Composite-indekset blev trukket op til en lukkekurs på 3.657, hvilket udgjorde en stigning på lidt over 0,5 procent. På ugebasis blev stigningen for det teknologitunge indeks 1,5 procent.

Dermed sluttede Nasdaq foran de to andre toneangivende indekser, Dow Jones Industrials og Standard & Poor 500. De sluttede fredagen med stigninger på henholdsvis 0,3 og 0,4 procent - på ugebasis henholdsvis et lille kursfald og en stigning på 0,5 procent.

At kurserne steg på nyheden om, at Steve Ballmer, der har været hos Microsoft siden de spæde år i begyndelsen af 1980erne, vil gå af inden 12 måneder og når der er fundet en afløser til chefstolen, er ikke så overraskende i sig selv.

På trods af at forretningen Microsoft er svulmet siden Ballmer tog over efter Bill Gates i midten af sidste årti, har Microsoft haft svært ved at tackle udfordringerne fra de smartphones og tavlecomputere, der har taget en stor luns af computermarkedet. Trods satsningen på Windows 8,og Windows Phone virker hverken markedet eller kunder overbeviste om, at softwarekæmpen har fundet de vise sten, der skal sikre markedsandelen i fremtiden.

Det var dog ikke kun Microsoft, der markerede sig på de amerikanske børser fredag. Facebook-aktien steg igen og lukkede i 40,5 - hvilket både er det højeste niveau nogensinde og mærkbart over noteringsprisen på 38 dollar, som den var i maj 2012. Det skal holdes op i mod lavpunktet på under 20 dollar i sensommeren 2012.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen