Berlingske Business

Microsoft og Google sender Nasdaq i knæ

Microsoft og Google får aktieprygl i den tidligere handel på Wall Street, efter at begge selskaber skuffede markedet med regnskaber torsdag aften.

Deres nedtur er med til at hive det teknologitunge Nasdaq-indeks ned i et fald på 0,8 pct., mens både Dow Jones-indekset og S&P 500 ligger 0,2 pct. lavere og dermed er lidt på retræte fra de rekordniveauer, der blev sat torsdag.

Microsofts fjerde kvartal bød på et justeret resultat per aktie på 0,66 dollar i, hvor analytikernes forventninger lød på et overskud på 0,75 dollar per aktie, ifølge Bloomberg News. Nedskrivninger på 900 mio. dollar på tavlecomputeren Surface var blandt årsagerne til det ringe resultat.

Omsætningen på 19,9 mia. dollar lå dog også et godt stykke under de ventede 20,7 mia. dollar, og alt i alt er aktiemarkedets dom hård og ubarmhjertig: Microsoft-aktien falder 9,3 pct. i den tidlige handel.

Google straffes ikke helt så hårdt, men ligger trods alt 3,4 pct. lavere på en sjældent dårlig børsdag for it-giganten. Google-regnskabet indeholdt også en skuffelse i form af indtjeningen, der med 9,54 dollar per aktie var langt fra Wall Street-analytikernes konsensus estimat lød på 10,78 dollar ifølge CNN. Omsætningen løb op i 14,1 mia. dollar mod analytikernes skøn på 14,4 mia. dollar.

General Electric stod til gengæld for en positiv overraskelse, da industrikonglomeratet leverede sit regnskab fredag ved middagstid. GE landede godt nok en lidt svagere omsætning end forudset, da selskabet solgte for 35,1 mia. dollar mod en markedsforventning om 35,6 mia. dollar.

På bundlinjen var der dog 0,36 dollar per aktie i overskud og dermed lidt bedre end prognosen på 0,35 dollar ifølge Bloombergs estimat.

GE-toppen melder om forbedringer i marginen og venter fortsat at kunne løfte driftsmarginen med 0,7 pct.point for hele 2013. Den melding er blevet taget godt imod af investorerne, der sender GE-aktien 2,9 pct. højere.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen