Berlingske Business

Medicinalaktier dæmper faldet i C20 Cap-indekset

Bavarian Nordic scorer vaccine-aftale til 900 mio. i USA
ARKIVFOTO af Bavarian Nordic produktion i München. Foto:

C20-indekset er ramt efter præsidentvalget i USA, men stigende medicinalaktier opvejer de røde tal.

Kurserne rasler ned på fondsbørsen i København efter Donald Trumps valgsejr - i hvert fald blandt de selskaber, der ikke sælger medicin.

C20 Cap-indekset faldt med knap tre procent i de første minutters handel, men har siden hen rettet sig op, så det efter en halv time kun er nede med 0,8 procent.

Vindmølleproducenten Vestas har taget de værste tæsk, men også A.P. Møller Mærsk-aktierne er hårdt ramt med kursfald på omkring 3,5 procent, ligesom DSV-aktien har tabt tre procent af sin værdi.


BUSINESS LIVE: FØLG UDVIKLINGEN HELE DAGEN PÅ DE FINANSIELLE MARKEDER

Til gengæld er der godt nyt for Novo-aktionærerne og alle andre, der er medejere af medicinalvirksomheder.

Med nederlaget til Hillary Clinton, der i sin kampagne slog til lyd for, at medicinpriserne skulle bringes ned, er der måske udsigt til knap så stort pres på det amerikanske marked som forudset.

Novo-aktien stiger formentlig af samme grund med 6,5 procent, ligesom Lundbeck er i plus med næsten fire procent.

DT

Også Genmab, der ligeledes er en del af det fine C20-selskab, går frem med en stigning for dagen på næsten to procent.

Bavarian Nordic og Zealand Pharma har begge aflagt regnskab onsdag, og deres aktionærerne står også til at få en kursgevinst med sig.

Bavarian Nordic stiger med 5,5 procent, mens Zealand Pharma-aktien er blevet 2,2 procent mere værd.

Nordea

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen