Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Medarbejdere skal forme virksomheder

Ni ud af ti danske virksomheder med over 25 ansatte kan få minimum 10 pct. mere effektive og tilfredse medarbejdere, samtidig

med, at omsætningen stiger -Nøglen er organisering.



Det handler om at sætte medarbejdernes kvaliteter til

at forme virksomheden, i stedet for de krav virksomheden stiller medarbejderne. Sådan lyder meldingen fra organisations konsulent

Julia Lahme, der vil øge effektiviteten hos danske virksomheder.



Den flade organisation, som mange virksomheder har, mens

de er små, forsvinder, når de ansætter flere medarbejdere. Kun ganske få forstår at organisere sig,

så virksomheden stadig fungerer optimalt.



Både medarbejderne og bundlinjen ville ellers have gavn af den flade struktur,

fortæller leder og organisator Julia Lahme fra netværket Kiwis Can Fly, som er en sammenslutning af 100 unge iværsættere:



-

Medarbejdertilfredsheden kan forbedres 10 pct. for hvert organisatorisk/hierarkiske led man fjerner. Oplevelsen af ikke at kunne komme

igennem til ledelsen eller komme videre med sine ideer, nedsætter medarbejdertilfredsheden drastisk. Det er også den oplevelse,

der gør, at medarbejdere er svære at holde på.



Tilfredsheden blandt medarbejdere har afgørende betydning

for produktivitet, salg og omsætning, idet oplevelsen af at organisationen har rum og plads til den enkelte medarbejder gør,

at medarbejderne tør tage chancer og udvikle koncepter.



- Fleksibiliteten virker begge veje - også på sygedage.

Sygedagene nedsættes helt automatisk - som studier har vist i øvrigt - når arbejdsopgaver og tider gøres

fleksible i en rummelig flad organisation. Vi taler omkring 25 pct. færre sygedage på arbejdspladser med tilfredse medarbejdere,

siger Julia Lahme.

Analyse

Det kvalitative teoriapparat er udviklet gennem en-til-en interviews med medarbejdere og ledere

i såvel offentlige som private institutioner og arbejdspladser. Perspektivet er, at den enkeltes virkelighedsopfattelse og formål

med sit arbejde kan forenes med virksomhedens mål. Det bliver derigennem medarbejdernes kvaliteter, der former organisationen,

og ikke organisationens krav, der skaber de rigtige medarbejdere.

Facts

I hierarkiske organisationer rejser informationer

i forskellige tempi. Fra top til bund rejser informationer om ledelsens nye tiltag eller virksomhedens nye produkter hurtigt. Når

produktet omsættes hos kunden, og den enkelte medarbejder får tilbagemeldinger fra kunderne om, hvordan produktet virker,

har medarbejderen ikke de samme muligheder for at give informationer tilbage opad i hierarkiet.



Dette fører til, at produket

/ ydelsen ikke tilpasses kundens behov i det rigtige tempo.



Det skaber utilfredshed hos kunden og dermed tab af penge.



De

kvalitative analyser viser - ligesom de statistiske -at medarbejdere i de fleste virksomheder ikke mener, at de får informationer

og ansvar nok, fortæller Julia Lahme:



- Hvis virksomhedens interne netværk omsættes til et netværk, hvor produktionen

er i centrum, vendes hierarkiet i forhold til kunden og produktionen. Det betyder, at den enkelte medarbejders plads i netværkshierarkiet

defineres af vedkommendes grad af indflydelse på produktet, projektet og delmålet. Denne varierer meget blandt medarbejderne

hvorfor man som arbejdsgiver skal fastlægge den enkelte medarbejders ambitioner og opfylde dem, fastslår Julia Lahme.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen