Berlingske Business

Massevis af rejsebureauer risikerer konkurs

Antallet af rejsebureauer, der risikerer konkurs, er steget de seneste måneder, viser ny kreditanalyse. 78 ud af 384 rejseselskaber har en negativ egenkapital, og kreditvurderingsselskabet Soliditet fraråder enhver form for kredit til 80 danske rejseselskaber.

Massevis af danske rejsebureauer kæmper en decideret overlevelseskamp i øjeblikket, og stadig flere mister deres kreditværdighed. Det viser en ny analyse, som kreditvurderingsselskabet Soliditet har lavet for Berlingske Business.

Soliditet har kreditvurderet alle danske rejseselskaber med tilgængelige regnskaber, og der tegner sig et alarmerende billede af branchen: 148 ud af 384 selskaber har haft underskud i det seneste årsregnskab, og for 80 selskabers vedkommende vil Soliditet fraråde enhver form for kredit, uanset om der bliver stillet sikkerhed eller ej.

»De 80 selskaber, hvor vi helt fraråder kredit, er i meget stor konkursrisiko. Tallet er steget siden vores sidste analyse af branchen i april, hvor vi frarådede enhver form for kredit til 68 rejseselskaber. Situationen er med andre ord blevet forværret, selv om det allerede så slemt ud i foråret,« lyder den barske konklusion fra direktør i Soliditet Claus Allerup.

Ud over de 80 selskaber, det frarådes at give kredit, bør man ifølge Soliditet kun give kredit mod sikkerhed til yderligere 38 rejseselskaber. Hermed er i alt 118 ud af 384 selskaber ifølge Soliditet ikke kreditværdige.

Meget alvorligt

Analysen dækker alle registrerede danske rejsebureauer og rejseselskaber, og den tæller bl.a. et stort antal meget små rejsebureauer uden mange midler at stå imod med. Tallene viser, at 148 rejselskaber havde underskud i det senest tilgængelige regnskabsår, mens 78 har en negativ egenkapital.

»Det er meget alvorligt, når et selskab har negativ egenkapital, og sandsynligheden for at gå konkurs er stor. Der er endnu flere rejsebureauer, der er ved at dreje nøglen om nu end ved vores seneste analyse i foråret. Det betyder, at en købt rejse kan gå tabt,« siger Claus Allerup.

I løbet af sommeren er det meste af rejsebranchen ellers begyndt at komme med mere optimistiske meldinger efter en katastrofal begyndelse på året. Claus Allerup fastholder imidlertid, at det er dybt bekymrende, at der ikke er flere, der har styr på økonomien. Samtidig hører det dog med til historien, at analysen baserer sig på de senest tilgængelige regnskabstal, der ikke nødvendigvis har den seneste udvikling med.

De små er pressede

Resultaterne af analysen kommer ikke bag på salgsdirektør i Star Tour Stig Elling, der tror, at det især er en stor del af underskoven af mindre danske rejseselskaber, der kæmper for at overleve. Derimod mener han ikke, at de store rejsekoncerner, der i højere grad har tilpasset sig markedet, generelt har samme problemer.

»Der er tunge skyer over en del mindre rejsebureauer, der ikke har reduceret kapaciteten tilstrækkeligt og ikke har noget at stå imod med. Der er ingen tvivl om, at vi vil opleve en del konkurser i branchen den kommende tid. Vi har i Danmark 100 rejsebureauer for mange i forhold til landets størrelse. I Norge og Sverige har man slet ikke så mange rejsebureauer,« siger Stig Elling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen