Berlingske Business

Manglende match mellem chef-løn og investor performance

Ny undersøgelse fra Wall Street Journal viser, at selvom hovedparten af amerikanske topchefers lønninger er forbundet med firmaets performance, følger de to parametre ikke hinanden fuldstændig.

Kun en ud af de ti højestlønnede topchefer lå blandt top 10 pct. målt på investorperformance.

Det skriver Wall Street Journal.

Den amerikanske avis gennemgår årligt 300 topchefs lønninger og holder dem oppe mod selskabernes aktionærers indtjening. Groft sagt blev det konkluderet, at topchefernes og aktionærernes indkomster følger hinanden. Alligevel er kun en af de højestlønnede topchefer at finde i et firma, der ligger i top ti målt på investorperformance.

Samtidig så to af de højest betalte topchefer fra Viacom og Genereal Electric en lønstigning, trods et fald i investorernes værdi.

I USA er der for tiden stort fokus på koblingen mellem cheflønninger og firmaets resultater. Investorer holder tæt øje med forbindelsen, og firmaer risikerer store konflikter med aktionærerne, hvis udviklingen opfattes som ujævn.

Overordnet set var undersøgelsens median for topchefers lønstigning på 13,5 pct. Til sammenligning steg lønningerne for ansatte i den amerikanske private sektor i gennemsnit 2,2 pct. Dog ser det ud til, at aktionærerne er de store vindere med en median for indkomststigning på 16,6 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen