Berlingske Business

Mandagens obligationer: Næsten tom data-kalender indikerer stille dag

BM Indland
De danske obligationsrenter ventes at åbne så godt som uændret i forhold til ved lukketid fredag. Foto:

De danske obligationsrenter ventes at åbne så godt som uændret i forhold til ved lukketid fredag.

Der er ikke meget at forholde sig til for investorerne mandag, hvor det er sidste uges mange økonomiske data der vil indtage hovedrollen i mangel på nye statistiske informationer fra både indland og udland.

Den tiårige danske rente sluttede fredag i 0,37 pct., hvilket var en tilbagegang på 5 basispoint i forhold til torsdag, hvor renten faldt 2 basispoint.

Siden det danske marked lukkede fredag har udsvingene i de internationale renter været små og ubetydelige.

Den tiårige amerikanske T-bond handles mandag morgen i godt 2,95 pct. på markedet i Tokyo, hvilket også var tilfældet ved dansk lukketid fredag.

Fredagens rentefald skete på baggrund af tilsvarende fald i de amerikanske og tyske renter som reaktion på en generelt vigende risikoappetit grundet en opskruet skruet retorik i handelstvisten med Kina samt en skuffende jobskabelse i arbejdsmarkedsrapporten for juli, der dog i vid udstrækning blev neutraliseret af opjustering af jobskabelse i de to foregående måneder.

Mandagens kalender byder kun på den tyske fabriksordre-indgang, der er en de ledende indikator for industriproduktionen og dermed en vigtig del af Ifo-indekset.

»Vi venter, at det danske obligationsmarked vil åbne med stort set uændrede renter. Obligationsrenterne vil formentlig været styret af den generelle stemning på de finansielle markeder, i fraværet af væsentlige nøgletal,« skriver makroanalytiker Mathias Rømer Sproegel fra Sydbank i en kommentar mandag morgen.

Udover de tyske data er nøgletalskalenderen stort set tom, og investorerne må vente helt til fredag før ugens vigtigste begivenheder materialiserer sig i form af inflationsdata fra USA.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen