Berlingske Business

Mærsks topchef slagter IT-vision

Mærsks topchef slagter IT-vision - 1
Efter lidt mere end et år som koncerntopchef i A.P. Møller-Mærsk tager Nils Smedegaard nu konsekvensen af en meget udskældt IT-strategi. Foto:

Koncernchef i Mærsk, Nils Smedegaard er klar til et opgør med tidligere tiders vision om en strategisk stærk, samlet IT-division. Derfor siger koncernen farvel til øverste IT-direktør i Mærsk Gruppen, Carsten Dalsgaard.

Efter lidt mere end et år som koncerntopchef i A.P. Møller-Mærsk tager Nils Smedegaard nu konsekvensen af en meget udskældt IT-strategi og gennemfører et fuldstændigt opgør med tidligere tiders vision om en strategisk stærk, samlet IT-division på koncernplan. Det skriver dagbladet Børsen.

Strategien, der forventes udmeldt internt på Esplanaden senere i dag, onsdag, har allerede kostet den øverste IT-direktør i Mærsk Gruppen, Carsten Dalsgaard, jobbet.

Han blev fyret mandag formiddag og forlod Esplanaden i går - efter mere end fem år på posten.

»Min stilling nedlægges ikke, men der sker nogle organisatoriske forandringer som led i hele det transformationsprojekt, vi gennemfører, og stillingen vil blive kraftigt reduceret. Ledelsen synes så ikke, at jeg passer ind i den redefinerede rolle, og det er jeg enig i, selvom jeg ikke rigtig er blevet spurgt,« siger Carsten Dalsgaard.

Ingen kommentarer fra Esplanaden
Det har ikke været muligt at få reder Søren Thorup hos A.P. Møller-Mærsk til at uddybe beslutningen om re-organiseringen, og i presseafdelingen ønsker man ikke at kommentere årsagen til bruddet med Carsten Dalsgaard.

»Han er fratrådt efter gensidig aftale, hvilket jeg ikke kan kommentere yderligere, da det er en personalesag,« siger Peter Beck-Bang hos Group Communications.

Carsten Dalsgaard erstattes af Flemming Steen, der har været i Mærsk i fem år, senest som leder af strategifunktionen i containerforretningen Mærsk Line og dermed ansvarlig for reorganiseringen og implementering af transformations-processen under titlen Stream-Line. /Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen