Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsks stillehavsønske opfyldt med Hyundai-aftale

Billede
Foto:

Maersk Line har tydeligvis haft overhånden i forhandlingerne med sydkoreanske Hyundai Merchant Marine. Og A.P. Møller-Mærsks containerrederi har derfor fået det, som rederiet kom efter, mener analytiker ved Sydbank Mortens Imsgard.

Hyundai bliver nemlig ikke indlemmet som fuldgyldigt medlem af alliancen 2M, som Maersk Line indgår i sammen med MSC. I stedet er der tale om et strategisk samarbejde, som giver 2M mere volumen i Stillehavet.

- Maersk Line og MSC har fået det, som de gerne vil have det, mens Hyundai ikke fik det, det kom efter, nemlig et mere fuldbyrdet partnerskab, siger Morten Imsgard.

- Maersk får gavn af aftalen med øget eksponering hen over Stillehavet, men samtidig får man holdt Hyundai i armslængde, nok i erkendelse af at mange kunder har været bekymret for, at man vil indgå i partnerskab med et rederi, som er finansielt vakkelvorn i øjeblikket, fortsætter han.

BM

BURDE IKKE HAVE BEHOV FOR ANDRE

Maersk Line og MSC er henholdsvis verdens største og næststørste containerrederi, men Hyundai kunne med ruter i Stillehavet opfylde et helt specifikt ønske for alliancen, forklarer Morten Imsgard.

- 2M har ikke ret stor volumen i Stillehavet, og det har måske også været eneste grund til, at man har villet indlede samtaler med Hyundai. Reelt set burde de ikke have behov for at indlemme andre, mener Morten Imsgard.

Analytikeren peger på, at kundernes bekymringer kan henføres til situationen for et par måneder siden, hvor en masse varer strandede, da ligeledes sydkoreanske Hanjin gik i betalingsstandsning.

MAERSK-RESULTS/

- Det ville have været problematisk at have taget et delvist nødlidende rederi som Hyundai med. Så et mere løst partnerskab er en god løsning. Hyundai har ikke haft mange andre muligheder og måtte tage, hvad de kunne få, vurderer Morten Imsgard.

Samarbejdet mellem 2M og Hyundai Merchant Marine betyder deling af forskellige ruter, mens Maersk Line og MSC også overtager chartringen af en stribe skibe, som ellers nu er indchartret hos Hyundai.

Aftalen skal efter planen træde i kraft i april næste år, men er betinget af myndighedernes godkendelse. Samarbejdet er aftalt til foreløbigt at vare tre år.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen