Berlingske Business

Maersk vinder stort på britisk skat

Maersk vinder stort på britisk skat - 1
Foto:

De sidste to år har Marsk Line sparet en halv milliard dollar i skat ved at deltage i en britisk tonage-skatteordning.

De seneste to år har A.P. Møller-Mærsks britiske rederi-aktiviteter, The Maersk Company, sparet næsten 500 mio. dollar (2,6 mia. kr.) i skat ved at deltage i den britiske tonnageskatte-ordning. Alene i 2008 var besparelsen på 261,5 mio. dollar, skriver shippingavisen Tradewinds.

Regnskabet for 2008 viser endvidere, at der året før var et "overskud i henhold til tonnageskatteordningen" på 238 mio. dollar. Ifølge finansdirektøren (CFO) for The Maersk Company, James Burridge, er der tale om forskellen mellem den skat, selskabet skulle have betalt af sit overskud i almindelig selskabsskat, og så den faktiske tonnageskat.

"Overskuddet i Maersk Company-koncernen falder i høj grad inden for tonnageskatteordningen og er derfor ikke underlagt normal selskabsskat," forklarer James Burridge til avisen.

Maersk Company vokser sig stort
Selskabet havde sidste år et overskud før skat på 998,8 mio. dollar mod 589,7 mio. dollar året før. Indkomstskatten var på 19,8 mio. dollar.

Resultatet var i høj grad påvirket af en gevinst fra salg af skibe på 537 mio. dollar, herunder 512 mio. dollar fra salget af 16 supplyskibe.

Det britiske selskab købte sidste år Nedlloyd Container Line fra det hollandske søsterselskab Maersk BV for 1,575 mia. dollar som et led i en intern oprydning af aktiviteter. I prisen er inkluderet en negativ goodwill på 107,2 mio. dollar.

Neddloyd bidrog til bundlinien med et plus på 26,3 mio. dollar.

The Maersk Company er i de seneste år vokset til at være et af de største i APM-koncernen og dets flåde var ved udgangen af 2008 værdisat til 3,78 mia. dollar.

/RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen