Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Mærsk-topchefen står foran en vanskelig opgave

SHIPPING-FUEL/
Foto:

Den nye topchef Søren Skou har foreløbig genskabt tilliden til A.P. Møller-Mærsk. Mærsk-toppen skal nu levere fremragende eksekvering af mange vanskelige strategiske opgaver, lyder det i en analyse fra ØU Formue.

Den forgangne uge blev en triumf for A.P. Møller-Mærsks nye topchef Søren Skou og hans CFO og chefstrateg Jakob Stausholm. Efter at koncernens hold af nye topledere havde forklaret deres strategi på en kapitalmarkedsdag steg aktiekursen med cirka ni procent i løbet af to dage.

Søren Skou har foreløbig formået at genskabe tilliden til koncernen. Da han tiltrådte den 23. juni i år var aktiekursen blevet mere end halveret siden begyndelsen af 2015. Nu har aktien genvundet en god del af det tabte. Torsdag var A.P. Møller-Mærsk over det seneste halve år, altså fra umiddelbart før Søren Skou blev topchef, steget 44 procent. Den står nu til at blive den C20-aktie, der har performet bedst i 2016.

mærsk

Fremgangen for Mærsk-aktien kan kun til dels forklares med generel stigning for shipping- og olieaktier. Med stigningen overgår Mærsk både sine rivaler i containerbranchen, hvor for eksempel tyske Hapag-Lloyd (der som et af få containerrederier gav driftsoverskud i tredje kvartal) er steget 14 procent, og sine peers i oliebranchen, hvor Standard & Poor’s Exploration & Production Select Industry Index er steget 19 procent over de seneste seks måneder.

Mere handlekraft og ydmyghed

Kapitalmarkedsdagen understregede også, at koncernen nu drejer mere konsekvent hen mod en mere shareholder value-orienteret tankegang. Foreløbig er dagen blevet kronen på værket, hvor A.P. Møller-Mærsk har lagt op til drastiske forandringer. Ingredienserne i Søren Skous recept har foreløbig været en udskiftning på alle vigtige topposter i koncernen, lanceringen af en historisk restrukturering, der vil splitte de energirelaterede virksomheder fra, og gøre A.P. Møller-Mærsk til en langt mere integreret transport- og logistikvirksomhed, samt overtagelsen af Hamburg Süd, et af dansk erhvervshistories største opkøb.

15BUSSAUSHOLM-123559.jpg

På kapitalmarkedsdagen blev det helt klart, at der også kapitalmæssigt skal ske en omvæltning. A.P. Møller-Mærsk skal være mere forsigtig med kapitalen, efter i årevis at have investeret langt mere end andelen af dansk erhvervslivs samlede omsætning egentlig tilsiger. Der skal investeres langt mindre i nye skibe og anlæg, og den eksisterende kapacitet skal udnyttes bedre.

Endelig fremstår den nye ledelse mere handlekraftig, forandringslysten og ambitiøs men også mere ydmyg og åben, end man har været vant til fra A.P. Møller-Mærsk. Koncernen erkender, at den er udfordret digitalt og ikke blot af andre containerrederier. Også virksomheder som UPS, Federal Express og Amazon nævnes som fremtidige direkte konkurrenter. Truslen for disruption tages tilsyneladende meget alvorligt.

mærsk

Fire store opgaver for Mærsk-toppen

Lanceringen af den nye ledelse og de nye planer har haft effekt. Men samtidig er det klart, at de virkeligt store opgaver forestår:

For det første skal fire virksomheder, der hidtil har været næsten selvstændige, nemlig Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer, integreres i en sammenhængende og mere moderne transport- og logistikorganisation, og den proces skal give milliarder i synergigevinster. Integrationen er på mange måder et eksperiment, og det er ikke umiddelbart klart, at den vil gøre hele koncernen mindre kompleks eller ubetinget behage kunder (eller medarbejdere) i hver af disse virksomheder.

For det andet skal et meget stort opkøb, Hamburg Süd, samtidig integreres hurtigt og effektivt i denne organisation. Store overtagelser som for eksempel af P&O Nedlloyd har tidligere medført betydelige tab af markedsandele og udtalte it-problemer i Maersk Line.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

For det tredje skal A.P. Møller-Mærsk med udspaltningen eller salget af de energirelaterede virksomheder, Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Tankers og Maersk Supply Service gennemføre Danmarkshistoriens største og mest komplicerede virksomhedshandel. Der skal ske frasalg, børsnotering, joint venture eller fusion af hver af energivirksomhederne, samtidig med at A.P. Møller-Mærsks unoterede ejer, A. P. Møller Holding, så vidt muligt beholder afgørende indflydelse i de udspaltede virksomheder.

Og for det fjerde har Søren Skou  stillet i udsigt, at overkapaciteten i containerbranchen kan være nedbragt betydeligt i 2022. Andre branchekilder er noget mere skeptiske.

MODTAG 3 UDGIVELSER AF ØKONOMISK UGEBREV FORMUE GRATIS!

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen